Månedsarkiv: april 2016

Baglæns skak

where is the king

Hvor står den hvide konge?

99,9 % af alle skakopgaver er noget med at tænke fremad. Hvid trækker og sætter mat i 12 træk, sort trækker og vinder, eller et eller andet andet i den stil. Meget praktisk orienteret alt sammen, men en gang imellem ramler man ind i noget helt anderledes.

Det gjorde jeg selv tilbage i starten af 1988, da jeg på et bogmarked på en gade i Bombay, Indien, kom til at bruge 25 rupees (den gang 4 kr.) på en brugt skakbog. Forfatteren hed Raymond Smullyan, og bogens titel var “Chess Mysteries of the Arabian Nights”, en opgave bog, men ikke en helt almindelig en af slagsen. Arabian Nights er nemlig en “retrograd” opgavebog fuld af opgaver, hvor man ikke skal tænke fremad, men nærmere baglæns. Lidt som en detektivroman, hvor man skal finde ham/hende, der har myrdet baronessen – ikke hvad der sker om syv timer. Man skal tænke i fortid i stedet for fremtid, og meget passende hedder Smullyans første, retrograde skakbog “Chess Mysteries of Sherlock Holmes”. Læs resten

Rating gennem tiderne

historisk skakrating

For nogen er rating nærmest hele formålet med at spille skak. For andre er det et sjovt krydderi, og er man en historisk interesseret skaknørd, kan man trække nørderiet bagud i tiden til den gang, hvor hverken rating eller styrkelister eksisterede. Tilbage til de glade dage før Steinitz og Lasker, hvor skak kun kunne spilles under meget mondæne forhold – naturligvis iført passende jakkesæt og høj hat.

Læs resten

SKOLESKAK afslutning, mød op!

Tirsdag 19. april Kl. 18.00 er der afslutning af vinterens Skoleskak, i klublokalerne. Kom og vær med til at fejre eleverne. Se hvem der bliver modtager af årets “Rode pokalen” tag et spil med de unge mennesker, vis dem at alle er velkommen i Skanderborg Skakklub, her får man en god og rar modtagelse.

GENERALFORSAMLING

Skanderborg skakklub afholder ordinær Generalforsamling, tirsdag 26. april. klokken 19.00 i klublokalerne. Dagsorden i følge vedtægterne. Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest 3 dage i forvejen. Efter generalforsamlingen, er klubben vært ved lidt brød og drikke. Hertil er tilmelding nødvendig, og skal ske senest tirsdag 19. april. på listen i klubben, eller til Kell på Tlf. nr. 50448625

Anders Haarup tilbage på klubbens stærkeste skakhold

På grund af afbud og som en logisk konsekvens af at Anders Haarup i påsken modtog DSUs hædersbevis, er han udtaget til Skanderborg Skakklubs elitehold, der på tirsdag deltager i pokalturneringen. Anders Haarup har ikke været på klubbens stærkeste hold siden han i 2013 var med på Europa Cup holdet. Ligesom dengang består holdet også af Mads Andersen.