Månedsarkiv: september 2017

Aronian vinder World Cup

Finalen i World Cup 2017 blev ikke helt den eksplosion i flotte ofre og vilde angreb, som man kunne have håbet på. Faktisk blev tre af de fire ordinære partier mellem Levon Aronian og Ding Liren vel lidt tamme, og kun i andet parti var der egentlige gevinstchancer – som Aronian altså formøblede på det skammeligste. Fire remiser, og man gik til omkampene.

World Cup-finalen

Mens den danske skakverden behørigt hylder vore to hjemvendte Junior-EM-helte, er World Cup i Tblisi nået til finalen, og her er det armenske Levon Aronian og kinesiske Ding Liren, der sidder overfor hinanden. Især Ding er måske lidt overraskende, men ungersvenden har sgu spillet godt og solidt og har ikke været i nærheden af at tabe nogen af de ordinære partier i de seks foregående runder.

GULD reception i Chess House

Søndag blev der afholdt reception for guld vinderne i Chess House, med taler fra DSU formanden Poul Jacobsen og redaktør Thomas Vestergaard. En rigtig hyggelig dag hvor ca. 50 gæster kom forbi Chess House. Guld vinderne viste et par gode partier hver og svarede på spørgsmål.

Jonas og Jesper (Foto: Morten)

Se flere billeder her

Reception for Guldvinderne på søndag

Dansk Skak Union vil gerne sige tillykke til vores de to nye Europamestre, vores Jonas Bjerre og Jesper S. Thybo.

Derfor inviterer vi til reception søndag den 24. september kl. 13.00 – 16.00 i Chess House, Katrinebjergvej 111A, 8200 Aarhus N.

Se mere her

World Cup – Il Grande Finale

Mens Europas bedste juniorer har siddet i Rumænien og afgjort de tavlede mesterskaber mellem sig, har selveste verdenstoppen ikke ligget på den lade side. World Cup kører stadig med fuld kraft, om end deltagerantallet efterhånden er nået ned på…….. TO. De store finalister, og i hvert fald den ene blev nok ikke en af forhåndsfavoritterne.

SKOLESKAK – Hjælp søges

Hej

Jeg nænner næsten ikke at indsætte denne meddelelse over indslaget med Jonas’ flotte resultat. Et stort tillykke til dig Jonas, men også til hans forældre, der sammen med Jonas har ydet en stor indsats.

Det mit indlæg drejer sig om er, at der er behov for hjælp til undervisningen i skoleskak. Problemet er, at de ca. 10 drenge befinder sig på 2 niveauer, og der skal helst være 1 til hvert niveau.

Sidste del af sæsonen sidste år var der Aksel Nielsen og undertegnede. Desværre eller heldigvis skal jeg have en ny hofte på mandag d. 18. sep.

Derfor vil jeg opfordre et par stykker af klubbens medlemmer til at assistere. Undervisningen foregår om mandagen på Niels Ebbesen Skolen fra  kl. 15.oo til 16.3o

Mvh.   Bjarne Berring Rasmussen   tlf. 61725979   e-mail: berring@rasmussen.mail.dk

GULD til Jonas og Thybo

Lad os være en smule ærlige: dansk skak er siden Larsens dage i 60’erne og Curt Hansens junior-VM i 1982 ikke just forvænt med internationale topresultater. Bevares, Peter Heine vandt en gang bronze til junior-VM, og gamle Jens Kristiansen vandt jo et flot senior-VM for få år siden, men ellers har der været lidt langt mellem de store snapse. Men ikke længere! Junior-EM i Mamaia, Rumænien, udviklede sig i den grad til en dansk triumf med guld i hele to af de “åbne” klasser.

Jonas Bjerre på medaljekurs

I god dækning af den løbende World Cup i Tblisi  flyttes der også brikker andre steder i regionen – fx i Mamaia, Rumænien, hvor de årlige europamesterskaber for “ungdom” er i fuld gang. Hele 16 danske deltagere, hvoraf de fleste i de yngste rækker dog ikke kan tilskrives mange chancer for placeringer.

World Cup, 3. rd./ part 2

Det skete i de dage, at der udgik befaling fra de højere magter, at verdensmester Carlsen skulle vinde andet parti mod Bu Xiangzhi for blot at sikre sig en omkamp. Men det smuttede. Magnus var Sort, men Bu spillede klogt og solidt, og mesteren fik aldrig skubbet partiet over remisgrænsen, så han måtte ned ½-1½, og Bu var højst overraskende videre til fjerde runde.