Henning Møller, 1934 – 2020

Vi har modtaget den triste nyhed at Henning Møller er afgået ved døden den 17. december 2020 med Corona.

Henning Møller var i rigtig mange år den absolut stærkeste skakspiller i Skanderborg Skakklub.

Et af vores medlemmer husker at første gang han så Henning Møllers navn var i 1962, hvor han sikkert opnåede Mester titlen idet han vandt en A-klasse med 6 point og fik ærespræmie.

I 1964 blev Henning forbundsmester i Dansk Arbejderskak Forbund – medlem i Brønshøj.

Første gang vores medlem ser ham som Skanderborgmand var i 1966 (Påskestævnet) og det år vandt han for første gang Skakmesterskabet for Skanderborg.

I 1968 deltog Henning i Påskestævnet i Eliteklassen, som var lige under Landsholdsklassen og Henning deltog igennem årene i utallige påskestævner.

I klubben var Henning nr 1 i rigtig mange år, og selvfølgelig spillede han 1. bræt på Skanderborgs 1. hold. Et medlem (som den gang spillede for en konkurrerende klub) kan fortælle at da de skulle møde Skanderborg, kaldte de for sjov Henning Møller ”Ulf Andersson”, altså den Svenske stormester; og at man endelig ikke måtte komme i slutspil med Henning for så var det slut – formodentlig den type stillinger hvor Henning var stærkest.

Klubbens pokaler er præget med hans navn tilbage fra 1966 og den seneste som vinder af Klubmesterskabet 2005 – en næsten 40 årig sejrsrække i Skanderborg.

Flere af klubbens medlemmer har også været hjemme hos Henning i Bakkelyparken i Ry, hvor mange skakpartier er blevet spillet og mange varianter analyseret.

Henning var en venlig, velafbalanceret person, hyggelig og rar at snakke med, og med en form for mildt og stilfærdigt lune. For Henning som for alle os andre var skakken naturligvis det centrale når vi mødtes i klubben, men han havde også andre interesser. Han var også glad for at spille tennis. Og så ejede han et dejligt naturareal i udkanten af Ry. Her havde han et sommerhus, og så naturligvis en tennisbane – kaldt ”cement court”! Gennem årene har flere skakkammerater været inviteret derud, og vi mindes disse dage som hyggelige og afslappende. Vi fik os en god sludder, spillede lidt skak og tennis – og en lille en til halsen blev det vist også til! Og som tiden er gået, huskes det som om der altid var fint solskinsvejr på disse dage!

Desværre kom Henning ud for en faldulykke for nok en 12-15 år siden som jo satte sit præg på hans spil og spillestyrke. Så bortset fra de allerseneste år var han gennem årene en aktiv spiller og altid med i toppen af klubben.

Henning har også skrevet mange indlæg til vores skakblad, her et ekstremt forkortet uddrag fra hans beskrivelse af en turnering han deltog i 14. maj 1983 i Sdr. Omme:  ”De glade jyders hurtigskakturnering”

…  Vejret var fra starten det dejlige skakvejr, som har karakteriseret stort set hele foråret 1983, nemlig øsende regn. Så medens der blev sat nedbørsrekorder udendørs, tog knap 60 skakspillere hul på en 7 runders turnering efter Schweizer-systemet  …………………. Og så skinnede solen fra en skyfri himmel på hele hjemturen. Skak er nu et dejligt spil : Henning Møller

Vi er ikke i tvivl om at Henning var glad for at komme i klubben, og vi andre har været glade for at lære Henning at kende.

Æret være Henning Møllers minde.