DM Mads på slap line

Mads gennemgår omkampe

Sjældent har klubbens kalender været mere profetisk, end da den for meget længe siden bekendtgjorde, at 29. marts skulle være “temadag”. Om hvad? Naturligvis meget nybagte danmarksmester Mads Andersen, der gennemgik et par highlights fra påskens strabadser. Kun godt 24 timer efter sidste parti mod Sune Berg, og søreme om ikke vor lokale helt beredvilligt stillede op. Starten kl. 19 blev skubbet en smule. Kell havde sørget for et glas champagne, men vist undervurderet det gode fremmøde, så ingen blev fulde den aften.

Mads gennemgik først forberedelsen til DM, hvordan forberedelsen mest har været en turnering i Island og en masse telefonisk ping-pong med stærke mestre som Peter Heine og Rasmus Svane. Og så var det bare at gå i gang. Lidt langsomt, skulle det vise sig, for i første runde spillede feltet fem remiser (MA med et lidt skidt parti mod Bjørn Møller Ochsner), og i anden runde fulgte MA’s klassiske “Angstgegner” Sune Berg. ½ af 7 blev til ½ af 8, men så tog Fanden ved vor helt.

Mads Andresen-seminar (6) (Medium)

Første offer var Mikkel Antonsen, der i tredje runde blev udsat for et gedigent stykke hjemmearbejde fra Mads’ side og langsomt, men sikkert blev overspillet. DM’s faste hofkommentator, Per Andreasen, var imponeret, og det samme var Skanderborgs flok tirsdag aften.

Mads Andresen-seminar (3) (Medium)

Fjerde, femte og sjette runder gav yderligere tre sikre og flotte, positionelle gevinster til Mads, hvorefter landstræner Schandorf bremsede ungersvenden ved at stjæle en halv. I næstsidste runde måtte Thorbjørn Bromann ned efter et mildest talt vellykket stykke hjemmearbejde, som oprindeligt var blevet fundet på (men aldrig turneringstestet) af Allan Stig. Et positionelt officersoffer for to bønder snørede Sort helt ind, og til sidst måtte han kapitulere. Flot scoret, men desværre var 6½/9 ikke nok til den udelte sejr. En remis i sidste runde mod curt tillod Sune Berg at nå op, og så skulle der omkamp til.

Det tog Mads ret roligt,selvom man skulle tro, at det ville være ubehageligt at møde en superspiller, han på forhånd havde en score på kun ½/8 mod. Det første af to hurtigpartier (Mads var hvid) gav også et vist stormvejr, og så kom det efterhånden berømte andet parti. Hér pressede Sune godt og nåede en vis fordel, mest pga. Mads’ passive løber på Lc8 (tjek diagrammet på første foto), men der var bare ingen gennembrud. Desværre for ham selv var Sune absolut ikke tilfreds med en lille fordel i en lige stilling og forsøgte at presse citronen til det yderste. Lidt for meget viste det sig, for pludselig huggede Mads en bonde på h4, og så gik det pludselig ned ad bakke for den regerende mester.

Mads Andresen-seminar (12) (Medium)

Undervejs i den ikke spor lette gevinstføring blev vi andre klogere på tårn- kontra løberslutspil, hvorfor tårnslutspil med en plusbonde ofte ikke er vundne, hvorfor en fjern fribonde er en glad ting. Og da røgen lettede, var GM Mads blevet til GM og DM Mads. Fuldt fortjent, da det var ham, der spillede det flotteste og mest energiske skak i påsken – og så skader det jo ikke, at vi andre fra Skanderborg er lidt partiske…..

Mange tak til Mads for endnu en gang at stille op til et klubarrangement. Det er fedt med en topspiller, der i den grad giver tilbage til alle os klummerhoveder, der stadig har alt for meget at lære 🙂