Skanderborg-Silkeborg konsultationsmatch

Team Skanderborg i kampens hede. Jonas Larsen, Leif Møller, Allan Andersen, Bjarne Berring og (skjult) Hans Skovhus kæmpede bravt til sejr efter at være spillet ned under gulvbrædderne.

Det skete i de dage, at Kejser Magnus befalede, at al indendørs skak skulle plages af mundbind, sprit og coronapas. Som alt andet på vore breddegrader er skakken desværre underlagt regeringens strenge og meget ufleksible restriktioner, og i det meste af et år har det været aldeles umuligt at spille turneringsskak, som vi plejer det.

Men hvad gør man så: Man spiller da udendørs! Som sagt så gjort, og for kun anden gang i dansk nutidsskakhistorie mødtes to danske klubber i en fælles konsultationsmatch. Første gang var i 2019, da de samme to klubber tørnede sammen, den gang med Skanderborg som vinder.

Lodtrækning om farverne: Knud Mogens fra Silkeborg giver Bjarne Berring valget. Bjarne valgte hånden med den sorte bonde.

Konceptet var præcis det samme som for to år siden: 4-5 m/k pr. hold, og så blev der spillet ét parti mellem de to hold. Helt som korrespondenceskak, hvor holdene dog sad kun 10 meter fra hinanden – dog så langt, at der kunne analyseres og diskuteres frit indbyrdes på holdet.

For at hylde breddekonceptet besluttede arrangør og turneringsleder Claus Qvist enevældigt, at ratingsnittet på hvert hold ikke måtte ligge over 1500, og ingen spillere måtte ligge over 1700. Same procedure som sidste gang for to år siden.

Betænkningstiden blev som i holdskakken sat til 1:30 pr. hold plus 30 sekunder pr. træk og 30 min. ekstra ved træk 40. Det lyder af meget, men begge hold brugte glad hele deres tid til det yderste. Tiden går hurtigt, når alle varianter skal diskuteres.

Team Silkeborg med Kulturhuset i baggrunden. Man kan spille skak i kedeligere omgivelser 🙂

Trækkene fra hold til hold blev overleveret af Claus Qvist, som samtidig fungerede som fotograf og notarius.

Selve partiet følger i et separat indlæg, men meget kort kan det siges, at sort (Skanderborg) uden problemer fik udlignet i en dronninggambit. Udlgningen blev langsomt til en fordel, og set udefra blev fordelen stor nok til en gevinst – hvis bare Skanderborg havde set, at de skulle bytte så meget som muligt af og efterlade hvid med en bovlam, sortfeltet løber.

I stedet sov vore folk i timen og tabte en vigtig bonde. Siden en til, og sgu også en tredje, så Skanderborgs drenge ikke havde meget andet end fusk at håbe på. Men lige præcis i den disciplin er et par af Skanderborgs drenge eksperter, så midt i et lovende hvidt angreb faldt sorts tunge hammer på f5. Pludselig stod alle de hvide brikker i slag på én gang, og Silkeborg måtte opgive.

En noget heldig gevinst til Skanderborg, som nu fører 2-0 i den indbyrdes kappestrid. Så inviterer Silkeborg vel næste gang.

Team Silkeborg midt i analyserne.

En glad tilskuer: Skanderborgs æresmedlem Asger J. Andersen.

Leif Møller i dybe tanker.

Sceneriet foran Kulturhuset fejlede intet – bl.a. pga. det flotte vejr. Til højre sidder Team Skanderborg, mens modstanderne fra Silkeborg er bagest til venstre. Med den slags forhold gør det ikke noget, at vi ikke kan spille indendørs.

Nachos til e8. Kulturhusets café laver skam glimrende mad.

Hvid (Silkeborg) står tykt til gevinst, men kludrer pointet bort med et enkelt skødsløst træk.

Team Skanderborg i kamp. Fra venstre ses: Jonas, Leif, Allan og Hans. Bjarne er gemt bag Hans.

Team Silkeborg. Nyd udsigten.

Vi havde også gang i de store brikker.

Leif Møller og Jonas Larsen diskuterer stillingen.