Dagens konsultationsparti + noter

Team Skanderborg kort efter partistart.

Som lovet: Dagens parti mellem heltene fra Silkeborg og Skanderborg:

Hvid: Team Silkeborg: Knud Mogens Jakobsen (kaptajn), Steen Konradsen, Paul Cook og Nils Tjellsen

Sort: Team Skanderborg: Bjarne Berring Rasmussen (kaptajn), Hans Skovhus, Jonas Larsen, Allan Andersen og Leif Møller

1.c4 Nf6 2.d4 e6 3.e3 d5 4.Nf3 c5 5.Nc3 Nc6 6.cxd5 Nxd5 7.Bb5 Bd7 8.0-0 Nxc3 9.bxc3 Qc7 10.Qd3?! I min optik lidt tvivlsomt. Hvid har indtil videre scoret en lille, men sikker fordel i form af førstetrækket, men hvad laver damen dog på d3? Den bliver let et angrebsmål.

10. -, Be7 11.a4 0-0 12.Ba3 a6 13.Bxc6 Bxc6 14.Ne5 Rfd8 Sort kan fint klaske på a4 og få en lille fordel. En bonde er en bonde 🙂

15.Nxc6 Qxc6 16.Qd1 e5 17.Bb2? Nej! Hvid stiller frivilligt sin løber offside bag en række af sine egne bønder. Hvids løber er allerede så dårlig, at dens bedste håb er at blive byttet af mod dens sorte modpart. Prøv som en leg at fjerne alle officerer minus de sortfeltede løbere, og den sorte fordel burde være klar.

Nu svarer sort bedst 17.-, exd4 18. exd4 Lf6 med et lækkert, grünfeldagtigt tryk på d4 – endda uden svækkelsen g6.

17. -, e4 18.Qb3 c4 19.Qc2 Bd6 20.g3? Det kan ikke være godt. Endnu en bonde på løberens farve. Sort har en fin fordel og kunne med fordel mase frem med b5, få byttet en masse tungt af og håbe på at ende med K + L på hver side af nettet. Det ligner et no-risk gevinstforsøg. Ikke en objektiv gevinst, men med gode praktiske chancer.

20.-, Re8 21.Qe2 Re6 22.Ba3! Nemlig. Løberen skal på arbejde. Sort undgår klogeligt afbytning. Hvis sort for et par træk siden havde spillet b5, havde La3 ikke været muligt, og den hvide løber var dømt til evig passivitet. I stedet ender den udenfor bondekæden på b5 og spiller dér en meget større rolle. Ganske instruktivt.

22. -, Bc7 23.f4 f5 24.Rfd1 Rd8 25.Rdb1 Ba5? Jeg ser ikke formålet med trækket. Svaret er jo enkelt at se. Det hører med, at sort efterhånden kunne mærke tiden trykke. Sort havde her 15 min. tilbage, hvid 25.

26.Bb4 Bc7 27.a5 Rd7? Ouch, et træk. Hvid får nu en solid fordel, som kun bliver større, indtil…..

28.Bc5 Bd8?

Stillingen efter 28.-, Ld8. Sort har haft en fordel, men fik nølet den bort og står nu halvskidt – især fordi han glemmer at dække Bb4.

Heromkring har vores drenge sikkert fået en fornemmelse af, at den tidligere fordel er aldeles fordampet. Den positionelle fordel ved at hvids løber var helt låst inde, er borte, og sort skal passe på ikke at komme under pres. I første omgang skal Bc4 dækkes, hvilket kun kan gøres med Dd5, men Skanderborgs drenge sover gevaldigt, så Bc4 falder, og sort kan bare vente på det fremmasende bondecentrum. Ouch!

Hvorfor så sort det ikke? Tjah, begge hold havde TO brætter, ét til den aktuelle stilling (så der ikke var tvivl) og ét til analyser. Men Team Skanderborg “kom til” at rykke rundt på brikkerne på begge brætter og troede, at den hvide dame stod på c2. Det var tæt på at være en afgørende dumhed.

29.Qxc4 Rd5 30.Qb4 Rd7 31.c4 Rh6 32.Ra2 g5 33.d5 Qg6 34.Rg2 Stockfish siger her +4 til hvid = stor og vindende fordel. Han skal bare undgå at lave lort, så bliver sort mast – om nødvendigt i slow-motion med en central bondehær. Sort kan kun håbe på lusk og fusk, men det er jo ikke nogen tilfældighed, atbåde Leif Møller og Allan A. sad på holdet. “Er du i tvivl, så fusk”.

34. – Qh5 35.Bd4 Rg6 36.Qa4 Rf7 37.Qe8+ Rf8 38.Qd7 Bf6 39.Qe6+ Kh8 40.Qxf5! Hov! Lf6 er krydsbundet, og på Lg7 er der mat på f8. Løberen er stadig bundet i diagonalen. Sort er moden til opgivelse – to bønder og en stilling bagud.

40. – Kg7 41.Qxe4 Rf7 42.Bxf6+ Rgxf6 43.Qe5 h6 44.Kf2?! Ifølge Stockfish ikke en direkte fejl, men hvorfor dog still kongen på et mere eksponeret felt og endda i skudlinjen for de sorte tårne? Sort er tre bønder bagud uden ret meget modspil, men nu får han det. Hvorfor ser vi om et par træk.

44. – Qg6 45.e4 Kh7

Stillingen efter 45. – Kh7. Hvid trækker og går fra tyk gevinst til lige så tykt tab.

46.f5??? Rxf5+!!! Godt set! Hvids naturligt udseende 46. f5 må tage prisen som årets mest nærliggende møgtræk: 46. – Rxf5+ 47.exf5 Rxf5+, og slår hvid med damen, falder tårnet på b1. Katastrofen kender ingen grænser. Var den hvide konge blevet på g1, havde intet af det været muligt.

Hvid må her have haft det lidt som kaptajnen på Titanic lige efter sammenstødet med isbjerget. Det gik lige så godt, men nu går det helt, helt galt. Alle mand i redningsbådene.

0-1

Den gjorde ondt. Skanderborg jublede højlydt, mens Silkeborg tog gigabøffen pænt. Med lodder, trisser og en masse held står det nu 2-0 til Skanderborg i konsultationsmatcher mod Silkeborg.

Tak for partiet, skål i øl, og så har Silkeborg endnu en grund til at invitere til match på d eres hjemmebane. En café er alt, der skal bruges. Helst midt i lørdagstravlt butiksområde, for det trækker faktisk nysgerrige folk til som ikke meget andet, vi kan lave.