World Cup – Il Grande Finale

Mens Europas bedste juniorer har siddet i Rumænien og afgjort de tavlede mesterskaber mellem sig, har selveste verdenstoppen ikke ligget på den lade side. World Cup kører stadig med fuld kraft, om end deltagerantallet efterhånden er nået ned på…….. TO. De store finalister, og i hvert fald den ene blev nok ikke en af forhåndsfavoritterne.

Allerede før kvartfinalerne blev indtil flere favoritter sorteret fra. Mest prominent var naturligvis verdensmester Magnus Carlsens nederlag til kinesiske Bu, men også Caruana, Anand, Kramnik, Mamedyarov og Svidler var blandt de, der ikke nåede blandt de otte bedste. Med var til gengæld publikumsfavoritten Ivanchuk og ratinghajerne MVL, Aronian og So.

Aronian slog Ivanchuk, og MVL stoppede den næstsidste russer, Svidler. Sidste russer var så dwn uge og ret ukendte Fedoseev, som blev stoppet af So, mens yngstemanden Rapport fra Ungarn ret smertefrit blev sendt ud af sidste kineser, Ding Liren (foto i toppen fra Novi Sad 2016).

Semifinalerne så derved sådan ud:

Aronian-MVL

So-Ding (nej, ikke So ein Ding)

Umiddelbart skulle man måske mene, at den første var en slags moralsk finale, og det blev en match, der gik tiden ud – endda mellem to holdkammerater fra Novi Sad (se foto ovenfor (CQJ)). To remiser i de ordinære partier, to hvide gevinster i hurtigpartierne og så en stribe remiser i lynpartierne, inden Aronian landede den sidste, afgørende gevinst. 5-4 til armeneren.

Den anden match blev noget mere uventet, da So aldrig fik ret meget ud af sine stillinger mod kinesiske Ding, og det gav remiser i begge de ordinære partier, inden yderligere to i hurtigskak – og så en sort kinesisk gevinst i et af de to følgende. Og så måtte Wesley So ud i kulden.

Finalen hedder altså Levon Aronian-Ding Liren, og der er formentlig ikke mange, der vil sætte deres penge på kineseren. Men faktisk har han spillet rigtig solidt i de foregående seks runder. Ikke prangende, men godt og solidt uden at være i ret mange tabsstillinger – og uden at have tabt et eneste af de ordinære partier. Ikke så ringe endda.

Partier findes som altid på Chess24, og kommentarer kan læses hos DSULars Grahn og Chess Base.