Månedsarkiv: februar 2017

2.-holdet med kurs mod omkampen…..

Det sku’ vær’ så godt, men det er det alligevel ikke. Ganske vist var dagens modstandere fra Nordre 2 et rigtig stærkt hold, meeeeen på et eller tidspunkt må vi sgu da komme i gang med pointhøsten? Og det skulle helst være i dag. Især fordi vi ikke var helt så afbudsplagede, som vi har været det tidligere på sæsonen. Tavs og Rode havde meldt fra, men det gik vel alligevel, selvom ELO sagde 3-5 i Nordres favør. Vi troede på sagen.

2. holdet i vigtig hjemmekamp søndag 26.2.17

2. holdet, der frister den mindre pæne halvdel af 2. division gruppe 3, spiller hjemme i morgen søndag den 26.2 kl. 12.00 i klubbens lokaler.
Kom og støt holdet, der har hårdt brug for så mange points som muligt,
for at sikre endnu i sæson i divisionerne.

Kell sørger som sædvanligt for frisklavet kaffe og velsmurte franskbrødsmadder.

Kai Munk, altid garant for skarp skak

Europa Cup-aften tirsdag d. 21. marts

Som det vel er alle bekendt, havde Skanderborg muligheden for at sende et hold af sted til Novi Sad i Serbien for at deltage i noget så fint som “Skakkens Champions League”. Dvs. vores hold var langt fra af en kvalitet, der kunne blande sig i topstriden, men det er jo vigtigere at deltage……

Som sagt så gjort. Og vandt gjorde vi så langt fra, men vi havde nogle underholdende dage i syden, både ved og udenfor skakbrætterne, og det skal resten af klubben have glæde af, så ganske som Colin gjorde det for to år siden (seneste EC-deltagelse) vil krønikeskriver, fotograf og sprællemand Claus Q. og lidt af resten af holdet (som var Rasmus Svane, Daniel Semcesen, Nikolai V. P., Peter Grove, Kai Munk, Claus Q. selv og Poul Nørgaard plus formand/holdchef Allan) gerne bruge en glad tirsdag aften på at fortælle om vore oplevelser i det serbiske.

Indbydelse til Nordres Bededagsturnering 2017

Turneringsform: Hurtigskak for 4-mands-hold + evt. reserver. Holdene inddeles (uafhængigt af indskudspris) i præmiegrupper efter rating-gennemsnittet af holdets fire højst ratede spillere. Der anvendes 3-systemet (sejr = 3, remis = 1, tab = 0) på både brætpoints og matchpoints, og runderne lægges efter schweitzersystem. Brætpoints går forud for matchpoints. Der spilles 7 runder – afhængig af deltagerantal kan der være seedning. Turneringen er ikke hurtigskakratet.

Præmier: Minimum 100% af indskuddet går til præmier.

Spilledag: Bededag fredag den 12. maj med start kl. 10:00 og slut ca. 19:30

Spillested:  Brobjergskolen,  Frederiks Alle, Århus C

Indskud: Afhænger af holdets rating (gennemsnittet af de 4 højst ratede spillere): 1000 – 1599: 200,- 1600 – 1999: 300,- 2000 og op:   400,- Juniorer halv pris! (født 1-1-1997 eller senere) På hold med mere end 4 spillere er det antallet af seniorer, der afgør holdets indskud – eksempel: Et hold med 3 juniorer og 2 seniorer og gennemsnitsrating på 1500 betaler (2*50+2*25) 150,- Antallet af juniorer skal oplyses ved tilmelding!

Tilmelding til: Leif Møller, tlf. 29 32 03 19 eller mail: bededag@nordre.dk. Senest mandag 7/5. Ved senere tilmelding ingen deltagelsesgaranti. Ved tilmelding angives samtlige spilleres navne og ratingtal (hurtigskak), holdnavn, antal juniorer samt kontaktperson med telefonnummer.

Forplejning: Som altid venlig betjening og rimelige priser!

NB: Husk det også er muligt at tilmelde sig som enkeltperson – du vil da blive indplaceret på et passende hold!

International skak i Aarhus

Den århusianske skakcafe Chess House står bag årets eneste internationale skakturnering i Aarhus. Fra fredag den 10. februar og 9 dage frem skal de 10 deltagere mødes alle mod alle. For at turneringen kan tælle som norm-givende turnering, skal der deltage mindst 4 spillere, der repræsenterer udenlandske  skakforbud. De fire udlændinge er Maria Vasova, Bulgarien, Jakob Preundt, Tyskland, Klaus Bolding fra Frankrig og den polske stormester Miroslaw Grabarsczyk.

Grabarsczyk er favorit til at vinde turneringen sammen med den lokale internationale mester Igor Teplyi.

Turneringen giver flere af de bedste danske juniorer muligheden for at afprøve talentet mod mere rutinerede kræfter. 12-årige Jonas Bjerre fra Skanderborg er feltets yngste spiller, men kan meget vel blande sig i topstriden.