Månedsarkiv: marts 2020

Jonas sprinter opad

I disse for vort land så coronaramte tider er alt fysisk skakliv nærmest gået i stå, lige fra vore hjemlige klubaftener til kandidatturneringen i Yekatarinenburg.

I mellemtiden kan vi så fordrive tiden med skak på nettet (se tidligere indlæg) eller glædes over medlemmernes tidligere bedrifter. Og en af vores hyperaktive medlemmer, der mildest talt har succes med sin gøren og laden, er Jonas Bjerre.

Læs resten

Indlæg på hjemmesiden og Skakklubben der fortsat er lukket.

Fra bestyrelsen.

Indlæg på hjemmesiden og Skakklubben der fortsat er lukket.

Indlæg på hjemmesiden:
Skanderborg Skakklubs hjemmeside er en af de mest ”levende” skakhjemmesider, hvilket skyldes vore skribenter, og bestyrelsen er meget glade for de mange indlæg der kommer på hjemmesiden. Vi er imidlertid blevet forespurgt hvorvidt indlæggene på hjemmesiden er udtryk for bestyrelsens holdninger. Det er de ikke. Indlæggene står for skribentens egen holdning. Skribenterne bedes dog overveje hvorvidt politik/religion/morale/… er nødvendige i deres indlæg. – Når bestyrelsen udtrykker sig på hjemmesiden (som i dette indlæg) vil det klart fremgå at det er fra bestyrelsen.

Skakklubben er fortsat lukket:
Skakklubben er fortsat lukket og vil være det foreløbigt til den 14. april.
Hvorvidt vi kan få adgang til Bellis denne dato vides ikke, så vi afventer også bestyrelsen i Bellis beslutninger herom.
Det betyder at vi i skakklubbens bestyrelse har svært ved at planlægge det videre forløb.
Vi håber at kunne starte med klubmesterskabet i lynskak den 14. April. Den 21. april er der generalforsamling, og oplæg til generalforsamlingen er under udarbejdelse. Afslutning af bymersterskabet kan vi for nuværende ikke lægge en plan for, og vi har heller ikke valgt at lukke den (endnu).
Måske kan vi om 14 dage fortælle mere.
Skakklubben følger nøje de råd og vejledninger der kommer fra regering og sundhedsmyndigheder, og vi opfordrer alle til hver især at følge disse retningslinjer nøje.

På bestyrelsens vegne
Kai S. Munk

STOP!

Så gik den ikke længere! Det eneste lyspunkt i en ellers coronanedlagt verden, Kandidatturneringen i Yekatarinenburg, er blevet sat på pause på ubestemt tid. Ikke aflyst, men blot sat på “hold”.

På FIDEs hjemmeside står:
Today, the government of the Russian Federation announced that starting March 27, 2020, Russia interrupts air traffic with other countries without indicating any time frames.

Halvvejs i kandidatturneringen

Tegneren Wada Lupes syn på den hidtil førende Nepo vs Ding fra en tidligere runde

Uden coronarelaterede dødsfald i spillerstaben lykkedes det holdet af Carlsens udfordrere at nå halvvejs i den allerede meget spændende og dynamiske kandidatturnering. Og bestemt ikke uden at der igen blev rørt rundt i bøtten.

Husk kandidaterne

En stor del af skakverdenen er som bekendt meget forarget over, at FIDE i disse coronatider overhovedet lader kandidatturneringen starte og ligefrem fortsætte som planlagt. Og sørme om ikke også internettet er ved at flyde over med forargelser over, at vi går på arbejde eller ser TV, mens de små børn sulter i Afrika. Fy!

Heldigvis for skakken er der stadig er pragmatiske mennesker til, så 7. runde kører som planlagt i dag kl. 12 (dansk tid). Mest interessant er det, at de to førende, MVL og Nepo, tørner sammen. Andre opgør er Caruana-Wang, Giri-Grischuk og Ding-Alekseenko (rent bundopgør!). Følg med i dramaet på Chess24.

Tju-bang i Rusland

Den førende, russiske slagsbroder, Ian Nepomniachtchi, før partiet mod Ding i 6. runde

Der er stadig dømt drama og god underholdning i det mellemste Sibirien, hvor otte af Carlsens nærmeste konkurrenter sidder i en coronaramt verden og flytter brikker om retten til at spille om den ultimative titel her til november.

Corona-kandidaten rd. 4-5

Fra 5. runde i Yekatarinenburg.

Efter fredagens hviledag var det lørdag og søndag igen tid til en masse skak i verdensklasse fra russiske Yekatarinenburg, og desværre med en noget lavere gevinstprocent end de første tre runder – uden at det af den grund blev mindre spændende. I hvert fald søndag.

Fuldt blus på kandidaterne

Caruana-Alekseenko. Foto fra FIDEs hjemmeside over turneringen.

Kedelig skak? Ikke lige her. Man kunne ellers frygte, at kandidatturneringen som alle andre topturneringer ville blive præget af alt for mange og alt for sikre remiser, men det er langt fra sket. Tværtimod er alle otte krigere hoppet ud af starthullerne med en energi som Moster Oda, da hun var til halbal i 50’erne.