Xtracon afslutning

Ak og ve! Afslutningen på Xtracon blev for Skanderborg-spillerne desværre en pose med blandede bolsjer – og mest af alt lige ved og næsten (tilsæt selv yderligere klicheer)…

Modsat madpakken i skolen, så vil vi begynde med det bedste: Rasmus Svane gik igennem turneringen uden nederlag, hvilket resulterede i en flot 3.plads – det betød yderligere 11 fuldfede ratingpoint på elokontoen for vores tyske profi. Naturligvis en flot præstation af Rasmus, der var seedet udenfor top 10, men undervejs i turneringen kunne man så småt begynde at drømme om mere – det blev dog ved lige ved og næsten og et halvt point efter vinderen Jon Ludvig Hammer samt Andreikin.

Mads Andersen manglede en smule enten skarphed eller det berømte held og lykke i de afsluttende runder. Imod verdensstjernen Jobava havde Mads en meget lovende fortsættelse, der meget vel kunne have resulteret i et glansparti. Mads tog i en lang beregning en bonde – den jyske skakskole er som bekendt glad for gratis bønder. Der var dog tale om mere end kompensation, og resten af partiet blev der forsvaret benhårdt. Jobava missede dog en fortsættelse, der formentlig ville have afgjort partiet til egen fordel, men ofrede derimod en bonde – efter han havde vundet den første tilbage – det betød, det pludselig var Mads, der kunne spille for sejren. Det var en hovedrystende Jobava ved brættet, i spillelokalet og efterfølgende i kommentatorrummet – det lykkedes dog aldrig at få partiet væk fra remisgrænsen – hvilket virker meget fair i et meget bølgende parti. Sidste runde vandt Mads lynhurtigt en bonde, men modstanderen fik forsvaret sig hårdt, og Mads måtte desværre afgive remis. Mads røg dog over de 2600 og er nu 34 point efter Peter Heine Nielsen i jagten på at være højestratede dansker. Der kan passende hentes et par stykker, når turen går til Abu Dhabi inden længe!

Bjørn Ochsner måtte desværre aflevere lidt rating, da resultaterne udeblev efter remisen imod Andreikin. 1½/4 blev det til i 2.halvdel af turneringen, hvilket for en spiller af Bjørns styrke var lidt under det forventede – særligt sidste runde ødelægger lidt helhedsbilledet af turneringen. Der venter mange spændende udfordringer forude for den danske mester i det kommende halvår – næste udfordring bliver en GM-turnering i Tyskland, hvor Bjørnen passende kan tage revanche, og herefter ud for forsvare de rød/hvide farver til OL i Batumi.

Jonas  Bjerre måtte aflevere et enkelt elopoint, efter han fik sluttet stærkt af med to sejre, hvilket fik repareret på situationen, efter han spillede remis imod to unge spillere med lavere rating efter nederlaget imod Sune Berg Hansen. Jonas skal, ligesom Bjørn, spille OL – og mon ikke der i denne omgang var tale om “the minor fall” og som de musikkyndige er klar over, så kommer “the major lift” jo lige bagefter!

Peter Grove sluttede turneringen med 1/3 med to remiser og et lynhurtigt nederlag. Det var dog nok til at rage fem elopoint ind på kontoen i comeback-turnering nr. mange – sådan er livet som skak-rockstjerne: der er mange farewell-tours. En fornuftig turnering blev dog en smule beskæmmet af de sidste partier – lynnederlag som resultat af manglende åbningskendskab, og efterfølgende et misset smashoplæg i sidste runde – det går som bekendt op og ned i showbizz!

Morten Rasmussen måtte aflevere få ratingpoint efter en fin afslutning – ligesom Jonas fik Morten sejre i både 9. og 10. runde – hvor 10.runde var en lynekspedering af modstanderen! Det lykkedes for modstanderen at sætte to brikker i slag indenfor de første 13 træk – og Morten er som bekendt ikke for fin til at tage imod den slags gaver!

Alt i alt endte det i plus for Skanderborg-banden på ratingkontoen – turneringen har dog rigeligt plad til endnu flere deltagere – også fra Skanderborg! Hvis man ikke kan vente så længe med at spille, så kan man deltage i klubbens weekend-turnering eller Festugeturneringen i Århus – begge steder er der fin tilslutning allerede, men jo flere jo bedre. Det er som bekendt sjovest, når man er mange!