European Club Cup

Ak, ja. Vi var der sidste år, men i år var der af uransagelige årsager kun ét dansk hold med i det europæiske holdmesterskab: Nordkalotten, som dog blev nr. 2 sidste sæson. Vi fik aldrig tilbuddet, og det er der nok mange andre, der heller ikke har fået, for der er kun 36 hold med i Antalya, hvor vi i 2016 havde 62 hold.

Det hele er meget eksklusivt, og alle hold bor på spillestedet til seriøs all-inclusive – også øl, vin og andre lækkerier. Det er måske meget godt, at vi ikke er der….. Spilletid fra 7.-15. oktober.

Ratingfavorit er russiske Globus, der meget ligner Siberia fra 2016 og stadig med Kramnik på toppen. Og så Mamedyarov på andet og VM-udfordrer Karjakin endnu længere nede. Globus er med et snit på 2772 for de øverste fire hele 50 ELO foran sidste års vinder, Alkaloid, der ligesom sidst har World Cup-finalisten Ding Liren på toppen. Nordkalotten er seedet 18.

Naturligvis er Globus i spidsen efter fire runder – også selvom deres helt store er blevet sparet i et par runder. Til gengæld startede Alkaloid dårligt og tabte fx i anden runde 2½-3½ til et polsk hold, men de er kommet efter det og ligger p.t. på tredjepladsen med udsigt til at møde Globus i morgen fredag.

Som altid kan partierne følges på Chess24.

Masser af fotos findes på turneringens egen hjemmeside.

DSU’s dækning starter HER.

Martin Noers farverige beretninger findes på 8. HK’s side.

Efterskrift: Globus holdt hele vejen, men først efter at have været overhalet af et stærkt spillende og let underratet hold fra Azerbaijan, Odlar Yurdu. De lå faktisk et helt matchpoint foran Globus før sidste runde, men snublede 2½-3½ mod AVE Nový Bor, mens Globus som ventet var sikkerheden selv (4½-1½) mod Legacy Square Capital.

Nordkalotten spillede fint undervejs, men fx to knebne nederlag på 3½-2½, fx i sidste runde til Oslo, kostede dyrt, så de endte som nr. 27 trods en seedning som nr. 18. Men de var med, hvad vi så ikke var 🙁

2086