Claus Qvist

Jonas Buhl Bjerre dobbelt danmarksmester

Jonas Bjerre i aktion, her fra den afsluttende runde i Skakligaen mod Sødøstfyns Allan Stig Rasmussen. Det parti vandt Jonas – også. Foto: CQJ.

I den just afsluttede weekend afholdt DSU det efterhånden traditionelle DM i først hurtigskak (“rapid” og siden lynskak (“blitz”), og det blev en lidt ensidig affære – i hvert fald i toppen, for spændingen om mesterskaberne varede ikke så længe, som publikum måske kunne ønske. Dertil var Jonas Bjerre bare for god.

Fotos fra SMUKskak EMT 2024

Der blev ikke kun spillet skak ved EMT’en; Matador var der også plads til.

I skal heller ikke snydes for fotografens tur gennem femte og sidste runde i EMT’en. Billederne er i meget tilfældig orden, og jeg kender ikke halvdelen af spillerne, så I må selv bladre gennem stakken af fotos for at finde “de rigtige”.

Klik på det enkelte billede (TO gange på en PC) for at få den fulde opløsning (2000 x 1350 px). For at komme tilbage brug tilbageknappen på browseren – som regel øverst i venstre hjørne.

Alle fotos er © Claus Qvist Jessen, men må godt “hugges” til ikkekommercielle hjemmesider (fx skakklubber) mod passende kreditering af fotografen.

Fotos fra SMUKskak GM 2024 præmieuddelingen

GM-turneringens længste parti endte med, at Marius Fromm ad lange og snørklede veje førte dronningeslutspillet med fire bønder mod tre til gevinst. Heldigvis havde den unge Kanov allerede IM-normen i hus..

Søndag oprandt dagen, hvor de sidste brikke faldt (eller blev stillet) på plads, og hvor normchancerne skulle opfyldes – måske. En af favoritterne til en GM-norm var den polske IM Jakub Kosakowski, som klarede kravet med en fem-træks remis mod landsmanden Lukasz Licznerski.

Modsat tog det adskillige timer for Marius Fromm at føre sin fribonde i mål mod unge Nikola Kanov. Det spolerede heldogvis næppe Kanovs humør, da han med 5/8 allerede havde opfyldt kravet til IM-normen.

Slutstillingen ses her.

Læs resten

Fotos fra SMUKskak GM 2024 – 6. rd.

Partiet i 6. rd. Solodovnichenko-Boe blev en ganske hurtig og effektiv sejr til ukraineren.

Sørme om ikke klubfotografen igen fandt vej til de lyse lokaler i Kulturhuset og de hårdt tænkende skakmestre, så heller ikke 6. rundes billeder slipper I for.

Læs resten

Fotos fra SMUKskak GM 2024 – 4. rd.

Fra SMUKskak 24, 4. rd.: Jesper Thybo mod Filip Boe, et opgør der overraskende endte med sejr til Filip.

Klubfotografen har kun sporadisk haft tid og mulighed for at besøge vores årlige GM-turnering. Faktisk først fra 4. runde, men resultaterne skal klubbens medlemmer skam ikke snydes for, så nedenfor finder I en bunke (formindskede) skud af mestrenes anstrengelser.

Historiske perler 10: Larsen-Petrosjan, Santa Monica 1966

Larsen-Petrosjan efter 24. -, Lg7

For tiende (og indtil videre sidste) gang har Departementet for Kreativ Skakarkæologis sommerunderholdning gravet lidt i den skaklige muld og fundet en dansk godte frem fra gemmerne. Og naturligvis med den største af alle danske skakspillere i en glorværdig hovedrolle: Bent Larsen, som i det meste af 60’erne igen og igen demonstrerede, at han var en seriøs kandidat til verdensmesterskabet.

Historiske perler 9: Høi-Gulko, Tessaloniki 88

Partistilling fra Høi-Gulko, Tessaloniki 1988. Hvid har et vist tryk mod den sorte konge, men hvordan kommer han videre.

Departementet for Kreativ Skakarkæologis sommerparade af historiske skønheder er ved at nærme sig enden, og det skal naturligvis fejres med noget dansk. Og hvilket dansk parti! Gamle medlemmer af DSU (mig fx) vil huske, hvilket kolossalt parti vor hjemlige Carsten Høi spillede mod Boris Gulko (USA) ved OL 1988 i Grækenland.

Historiske perler 8: Steinitz-von Bardeleben, Hastings 1895

Steinitz-von Bardeleben, Hastings 1895. Hvid angriber, men meget hænger, så er der mere end en totalafbytning og en bonde for lidt?

Der er turneringer, og der er turneringer, og så er der gigaturneringer. Den slags er tiden desværre løbet fra, for ingen gennemsnitlig arrangører i vore dage binder frivilligt an med at skulle betale for transport, ophold, forplejning og præmiepenge til 20+ deltagere over en masse runder runder plus eventuelle hviledage.

Historiske perler 7: Averbach-Kotov, Zürich 1953

Den mest berømte stilling fra kandidatturneringen i 1953 i Zürich. Sort trækker og…….

Departementet for Kreativ Skakarkæologi har for syvende gang gravet lidt i annalerne og har fundet endnu en fed stilling fra gamle dage. Året er 1953, Botvinnik havde med nød og næppe klaret 12-12 mod den sprælske udfordrer David Bronstein i 51, og nu var tiden kommet til næste cyklus. Hvem skulle slås mod Botvinnik om den ypperste skaktitel?

Historiske perler 6: Botvinnik-Capa., AVRO 1938

En af præ-WW2’s mest berømte stillinger, spillet i AVRO-turneringen i 1938 mellem det sovjetiske stortalent Mikhail Botvinnik og ex-VM José Raúl Capablance, Cuba. Hvid trækker, men hvad?

Departementet for Kreativ Skakarkæologi er nu hoppet tilbage til tiden før WW2 til superturneringen i Holland i 1938 med deltagelse af hele verdenseliten tilsat selveste VM Alekhine. Formålet med turneringen var at finde den mere eller mindre officielle udfordrer til Alekhines titel, selvom den slags før WW2 stadig var noget, der afhang af den regerende mesters luner og lyster..