Claus Qvist

Grus i DM-maskinen

En meget koncentreret Boris Chatalbashev i en Ligamatch tidligere på sæsonen. Nu er han på vej mod endnu et DM. Foto: CQJ.

Det startede jo glimrende for vores lokale helt Filip Boe Olsen. Gevinst i 1. runde mod Borge og en stor halv i 2. mod JOFN blev desværre fulgt op af endnu en halv i 3., inden topopgøret mod den førende, regerende danmarksmester Boris Chatalbashev i 4. Dér ofrede Filip en bonde i åbningen og fik da også en del kompensation for den.

Påskens DM i fuld sving

Skanderborgs filip Boe Olsen, her nappet under sidste års SMUKskak.

DM i skak afholdes igen i år i påskeferien, og igen-igen er Svendborg rammen om det glimrende arrangement.

Landsholdsklassen er i år uden Danmarks to stærkeste, aktive spillere, Jonas Bjerre og Mads Andersen, der begge har valgt andre aktiviteter i helligdagene, så Skanderborgs eneste mand i øverste klasse er Filip Boe. Han startede til gengæld også rigtig fint med en god gevinst som hvid over Nikolaj Borge: https://lichess.org/broadcast/danish-championship-2024–main/round-1/o6WXVwVx/mk3v24Ud

Ny nedtur for 2.-holdet i Herning

Stillingen i Morten F. R.’s parti efter modstanderens Kc4-b3.

Det skulle være så godt, men allerede i første runde mod Horsens 1 stod det lysende klart, at vores 2.-hold skulle kæmpe hårdt for at havne i den øverste del af 2. division gruppe 3. Med FEM afbud fik vi læsterlige klø, og så kunne man jo håbe på, at vi kunne spille alle de senere kampe for fuld kraft.

Flere fotos fra 3.-holds-afslutningen

1.-brættet N.C. klar til kamp. Foto: CQJ).

Den forbipasserende hoffotograf (CQJ) kunne ikke lade være med at slå vejen omkring klubben d. 27. februar (24). Dér sad vores stolte tropper og kæmpede bravt og succesfuldt for at forsvare deres sikre førsteplads, det var i høj grad en stribe fotos værd. Desværre med en mobiltelefon, men man kan ikke have kanongrejet med hver gang 🙂

Svenskerskak – igen!

Fra Politikens artikel.
Klik på billedet for at se det i fuld størrelse.

Jeg sad lige og bladrede mig gennem en del meeeget gamle indlæg her på siden, og en af slagsen fra 2016 drejede sig den ultimative politiske korrekthed. Vi kan jo ikke have et spil, hvor kongen er vigtigere end dronningen, hvor sort og hvid ikke er helt det samme, og hvor der er alt for stor forskel på brikkernes evner. Skak er bare ikke politisk korrekt.

En tricky studie

Hvid trækker og…… ?

Ovenstående diagram er en imponerende studie af russeren Kasparjan (og det hedder EN studie – ikke ET). I retning af 100 år gammel og alligevel voldsomt bøvlet. Det ligner jo en remis, men hvid kan faktisk vinde stillingen. Prøv selv, men der kræves ekstrem præcision for at navigere udenom remisvarianterne.

Filip Boe Aarhusmester 2024 og Peter Grove vinder af Mester 2

Filip Boe Olsen under SMUKskak 2023. Foto: CQJ.

I den nys forgangne weekend lykkedes det for vor egen Filip at vinde Aarhusmesterskabet (Mester 1). Ret overlegent endda, for efter tre pinde i de første tre runder og en gevinst uden kamp i fjerde (mod JOF Nielsen) var det ikke svært at sejle i land med en remis i femte og sidste runde. 4½/5 og 1½ sunde points foran nr. 2, IM Uffe Vinther-Schou.

Springeren Kolding – Skanderborg 2: 4-4

Exilkøbenhavner Kim Broksø (til venstre) spillede lidt for godt mod vores Poul Nørgaard på 7. bræt og tog hele pointet. Foto: Hans Nørgaard Paulsen, Springeren Kolding.

Fra vor trofaste holdleder, Colin Watson, har webteamet modtaget følgende – dog tilsat en del qvist’ske blomster og en stribe fine billeder – hovedparten taget og leveret af Koldings kampleder Hans Nørgaard Paulsen:

Bundopgør endte 4-4

2. divisionsholdet kørte søndag til Kolding og mødte dér Springeren, der ligesom Skanderborg 2 ligger i den helt forkerte ende af tabellen. Begge hold var ramt af irriterende afbud, men trods det var Springeren stadig svag favorit 4½-3½.

Jonas Bjerre årets skakspiller 2023

Årets skakspiller 2023: Jonas Bjerre, her i en Ligakamp mod BMS. Foto: CQJ.

Det kom næppe som en overraskelse for juryen = alle DSUs medlemmer – altså at Jonas Buhl Bjerre for tredje gang kan score den prestigefyldte pris: Årets skakspiller. Bestemt ikke uventet ovenpå et år, der inkluderer både en fantastisk sejr i årets Capablanca Memorial, sejr det afgørende armageddonparti i holdturneringen Global Chess Challenge og en finale med en meriterende remis mod selveste Magnus Carlsen. Ikke så ringe endda 🙂