EM fortsat

Det går fortsat rimeligt nede på Kreta. Efter hviledagen stod der portugisiske sardiner på menuen, og Prof. Elo spåede en næsten lige match med et lille ratingplus til Danmark. Den slags lige matcher har de senere år haft det med at ende med stolpe- ud, men ikke i dag. Ganske vist tabte Mads Hansen på 4. ret hurtigt, men de to hvide partier gik i den grad vor vej.

Næste mand færdig var den stabile topmand, Allan Stig, som i god og sikker stil med hele TO officersofre krøllede portugisernes førstemand sammen. Første offer var næsten korrekt, men det andet var decideret fusk – men svært at gendrive i praktisk spil. Men underholdende var det, og så var det bare at vente på pointene fra de to midterbrætter. Både Thybo og Bjørn stod glimrende, og mens 2. bræt styrede mod et svagt fordelagtigt slutspil med uligefarvede løbere, lykkedes det Skanderborgs nye mand at forstærke sit angreb, og da fordelen var nået op på en springer, tre bønder og et dødeligt matangreb, opgav modstanderen.

Igen 2½-1½ for tredje gang i streg, og Danmark har nu 6 mp og 12½ bp. I toppen ligner Ungarn anført af Leko et godt bud på den endelige sejr. De har 10 mp (16½ bp) på linje med Rusland (15 bp), endda efter at have klasket russerne i den indbyrdes match for et par runder siden. Senest krøllede de (på det plan) moderat ratede ungarere Kroatien sammen 3½-½, så det går ikke så ringe endda på de kanter. Azerbaijan (med Mamedyarov på toppen) ligger på 9/17 efter at have slået ærkefjenden Armenien 2½-1½ (Aronian slog Mamedyarov på førstebrættet), og Kroatien på 9/12½. Det er tæt deroppe.

Lørdag venter ifølge (chess-results) Serbien, som er en god stak Elo bedre end Danmark, men bare gå til dem. Mads Hansen sidder over.

Helt oppe i de tynde luftlag clasher Azerbaijan sammen med Ungarn, og Kroatien møder ratingfavoritterne fra Rusland – som dog traditionelt spiller under evne til store holdarrangementer. Start kl. 14 dansk tid.

Dagens partier finder du som altid på Chess24, og glem ikke dagens historier på www.skak.dk.