EM for mikrolande

Udsigten fra et tilfældigt, om end aldeles uskakligt sted på Suderø, Færøerne.

Bedst som Magnus Carlsen er ved at banke Ding Liren i Champions Showdown i St Louis, USA, skal man ikke glemme, at der er andre sjove, om end mindre prangede skakarrangementer rundt om i verden, fx “European Small Nations Team Championship” – EM for holdskak fra mikrolande, som spilles i Andorra, midt i Pyrenæernes efterårskulde.

Der er ikke nogen klar definition af, hvad “small nation” er, men det er småstater, som aldrig vil have en chance på den store scene. Den ultimative mikrostat, Vatikanet, er ikke med, men det er til gengæld småstater som Andorra selv, Malta, Cypern, Liechtenstein, San Marino og Monaco plus adskillige ikke-selvstændige regioner som Jersey, Guernsey og vore egne Færøerne. Meget apropos Paradise Papers synes de fleste af deltagerlandene (undtagen Færøerne) at leve af at være bekvemme skattely for resten af Europa. Og, nåh, ja. Cypern og Malta får solgt en masse dyre statsborgerskaber til russiske milliardærer, der gerne vil have et problemfrit EU-statsborgerskab.

Mesterskabet spilles på fire brætter, og efter tre runder er Monaco stærkt i spidsen med 6 mp. og 11½/12 bp. efter at have afgivet kun én eneste remis i 12 partier, stærkt forfulgt af Andorra og Færøerne med hhv. 6 og 5 mp. Monaco har fire mand mellem 2250 og 2400 (og førstebrættets kone på 1800 som reserve!), men turneringens stærkeste spiller (en af tre GM’er – de to andre er hos Andorra) sidder hos færingerne: Helgi Dam Ziska. Ud fra ELO er Færøerne godt med på de øverste tre, men har en 2000-mand med i bunden. Derudover har flere af de andre hold spillere på 1800-1900, så det er lige til at få selvtillid af.

Partier og resultater findes som altid på Chess24.

Og Carlsen-Ding? Det var fire matcher på hhv. 4, 6, 8 og 12 partier med tilsvarende 2 x 30, 2 x 20, 2 x 10 og 2 x 5 min. Klasseforskellen kunne ses i en samlet sejr på 22-8 til nordmanden. Lidt af en bét, Ding skal overvinde, hvis han i kandidaten får spillet sig frem til en VM-match.

Partierne og resultaterne ses HÉR.

Fotos en masse ses HÉR.