Ligaholdet øger føringen

Årets Skakliga har indtil videre skilt to hold ud i toppen af divisionen, to hold som må forventes at kæmpe med hinanden om både sølvbowle og guldmedaljer. De to hold er (naturligvis) Skanderborg og Brønshøj, og netop søndag clashede de to kandidater i den match, der må formodes at afgøre de ædle metaller. 6. runde ville derved blive et veritabelt showdown med os som moderate favoritter.

Og det blev spændende, rigtig spændende endda, da begge hold havde i 5. runde fejet deres modstandere til side med hele 6-2. Skanderborg over SK1968 og Brønshøj over Bov. Let the show begin.

Det tog et par timer, inden de første partier var afgjort. Det var først Mads Boe på 8. og dernæst Jackie på 7., som begge tryllede en halv ned i klubkassen. 1-1 efter hhv. 19 og 20 træk.

Første hele afgørelse var vor nye mand, IM Bjørn Møller-Ochsner (3.), som i midtspillet fik godt fat i sin med-IM Kim Pilgaard (første foto), og efter 28 træk var den sorte stilling så rådden, at Kim ikke ville mere. D+T på 7. række kan få alle til at sætte flaget på halv, så Bjørn fik scoret 2/2 i weekendens matcher – flot, og vi var foran 2-1.

Herfra blev partierne stort set færdige nedefra, for næste færdige mand var Mads Hansen på 6. Mads med sit meget levende og evigt strittende morgenhår har startet sæsonen som lyn og torden med 4/4, men lørdag blev det “kun” til en halv. Der kunne forbedres, og partiet udviklede sig til en meget livlig sicilianer med gensidige chancer. Desværre uden at stillingen nogensinde kom i ubalance, så det blev til en pointdeling, så nu stod det 2½-1½. 4/5 til Mads er sgu ikke så ringe endda.

Desværre havde GM Altmeister Carsten Høi på 4. godt fat i vor svenske helt, Daniel. En masse brikker blev byttet af, men der var en åben g-linje til hvid. Den fik Høi god brug for, og et (lidt for) effektivt tårnoffer på g7 kostede Daniels dronning mod lidt for lille kompensation. Oveni var hans løbber på e6 pakket inde i egne bønder og ikke meget mere værd end en tyk bonde, så vor mand måtte opgive. 2½-2½, men vi stod godt i alle de resterende tre matcher.

På 5. tog Nikolaj V. P. grundig revanche for os ved at spille et flot parti. Omkring træk 35 havde Nikolaj afgørende fordel, men der var masser af fusk – selv efter at hvids a-bonde var nået i mål. I længden var to damer for meget at kæmpe imod, og så var Skanderborg foran 3½-2½, og tilbage var nu kun de to topbrætter, Rasmus Svane og Mads A.

Mads havde som sort i en kongeinder godt fat i kraven på Jakob Aabling, og allerede i 20. træk stjal vor helt en bonde på g4. Den bonde blev til to, og efter i alt 46 træk måtte hvid strække våben. 4½-2½, og så manglede vi kun Rasmus på toppen mod den meget humoristiske teorihaj GM Tiger Hillarp-Persson.

Det så længe helt lige ud, og langt det meste træ blev byttet af, så det lignede en sikker remis. Men “ligner” er ikke det samme som “er”, for i en tilsyneladende rolig stilling med S+4B vs. L+4B lykkedes det sort at sove en smule, og hvid kunne glad spise sorts a-bonde. Desværre var det ikke nok til at vinde, for efter yderligere 25 træk sad Ras tilbage med en ubrugelig springer som eneste materiel udover kongerne. Remis og 5-3 til Skanderborg, ca. som ELO forudså, og vi er nu 4½ point foran Brønshøj.

Er det hele så afgjort? Absolut ikke! Vi er godt foran, men har et på papiret sværere hold tilbage end Brønshøj. Vi mangler fx nr. 3 og 4 (BMS og Jetsmark, som Brønshøj allerede har spillet mod. På den anden side mangler de begge et endnu stærkere hold – os! Efter Philidors hærgen kunne det være fedt igen at vinde DM.

Flere billeder findes for et par indlæg siden.

Partierne er bedst fulgt på Chess24.

Og stillingen i Ligaen har vi HER.