Endnu et skridt tættere på DM

Med afbud fra Mads Hansen og Nicolai V. Pedersen kombineret med at Rasmus Svane og Daniel Semcesen ikke var til rådighed tegnede søndagens opgør mod Jetsmark til en meget lige affære. I stedet for Mads og Nicolai var Tavs Bjerre og Jan Rode med som reserver.

Historisk set har reserverne gjort det godt og med det i mente var forventningen en kneben sejr, selvom frygten for en snitter spøgte i baggrunden.

Runden var lagt i vinterferien, hvilket ikke er normalt, og da vi så Jetsmark opstilling, kunne vi konstatere, at de var ramt af et par afbud. Det gjorde, at forventningerne steg en smule og da holdkortet var udfyldt var den forventede score 4,50 – 3,50 i Skanderborgs favør.

Peter Grove på bræt 6 var først færdig. Inden afgang fra Århus havde han proklameret at være tilfreds med en halv. Dette levede han op til, da han med de sorte brikker mod Christian Grubert (2139) tilbød remis i en meget lige stilling.

Tavs Bjerre mødte med sorte brikker Tommy Nielsen (2162) på bræt 8. Tavs kom godt fra start i en lukket sicilianer og stod en anelse bedre, da spillerne blev enige om remis efter 11. træk. Umiddelbart efter blev Jonas Bjerre færdig på bræt 3. Med hvide brikker satte Jonas sin modstander Bjarke Jensen (2319) mat i 15 træk! Bjarke valgte Alekhines forsvar som svar på Jonas´ 1. e4 og det havde Jonas meget bedre styr på end Bjarke. Efter en lille fejl i træk 10 havde Bjarke mulighed for at komme tilbage i partiet, men han valgte at spille Se5 i stedet for Sc5 og så var det klampen i bund for Jonas og uden at kigge tilbage endte det med mat i 15. træk. På chess24.com var en af kommentarerne til Jonas´ hurtige gevinst: oh my God. Et af de mest ydmygende nederlag, som jeg har set i et stykke tid. +2300 spiller bliver sat mat i 15 træk!.  Partiet kan ses her http://skak.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=1897:skanderborg-oger-igen&catid=9:nyheder&Itemid=147
Og da Mads Boe med hvid på bræt mod 5 Jakob Rathlev (2218) næsten samtidig med Jonas spillede remis var vi foran med 2½-1½, så det hele meget godt ud.

Jan Rode havde med hvid på bræt 7 rigtig godt fat i Henning Rasmussen (2152). I Caro-Kann, Panov-Botvinnik angreb havde Jan mest styr på teorien og efter 25 træk stod Jan klart bedst. Der blev spillet yderligere 3 træk inden Henning Rasmussen opgav. Henning fortalte bagefter Jan, at han var klar til at opgive tidligere, og at han kun havde spillet videre, fordi det var holdkamp. 3½-1½.

Jackie Andersen, der ofte underspiller egne evner og næsten altid leverer, var på bræt 4 med de sorte brikker oppe mod Rasmus Thøgersen (2251). Rasmus var fyldt med selvtillid efter gevinst over Jonas Bjerre dagen forinden i Chess House GM. Det blev til en omgang Robatsch Modern defense, og det virkede hurtigt som om Jackie havde bedre styr på åbningen. Hurtigt stod han bedst og selvom Jackie undervejs et par gange undlod at spille det bedste træk, blev det til sidst til gevinst og sejren var dermed sikret. 4½-1½.

På bræt 1 mødte Mads Andersen Jesper Thybo (2472). Mads stod undervejs godt, men partiet endte til sidst med remis.
Sidste mand var Bjørn Møller Ochsner på bræt 2 mod Allan Stig Rasmussen (2540). Allan kom bedst fra åbningen og stor undervejs en anelse bedre end Bjørn. Bjørn hang fast gennem det meste af partiet og måtte til sidst kapitulere.

Slutresultatet blev til en sejr på 5-3 og er absolut godkendt. Da Brønshøj samtidig tabte til Hillerød med 4½-3½ er forspringet nu på 6 brætpoints inden de runder, der spilles 10. + 11. marts i Skanderborg. I de to sidste runder møder Team Nordea Skanderborg Nordkalotten og BMS. 10 points så er DM titlen matematisk sikret, men mindre kan også gøre det.
I bunden er det meget tæt og der er lagt op til en gyserafslutning inden de to nedrykkere er fundet.
Stillingen inden de sidste runder:

1. Team Nordea Skanderborg 38 brætpoints/13 matchpoints
  2. Brønshøj 32 brætpoints/6 matchpoints
  3. Jetsmark 29 brætpoints/9 matchpoints
  4. BMS 28½ brætpoints/9 matchpoints
  5. Nordkalotten 27½ brætpoints/7 matchpoints
  6. Hillerød 26½ brætpoints/6 matchpoints
  7. SK 1968 25½ brætpoints/5 matchpoints
  8. Aarhus/Skolerne 25 brætpoints/5 matchpoints
  9. Nordre 24½ brætpoints/5 matchpoints
  10. Bov 23½ brætpoints/5 matchpoints

Programmet for de to sidste runder ser således ud: