Snæver sejr til 2.-holdet over Syddjurs

Årets anden holdmatch bød på en af de alvorligste konkurrenter til en topplacering, nemlig det stærke hold fra Syddjurs. Heldigvis stillede vi selv i vanlig stærk opstilling, og da udeholdet endda trods sne og is kom til tiden, kunne løjerne starte kl. 19 – sådan næsten.

Som altid tog det nogen tid, før resultaterne begyndte at rulle ind. Først fra Colin (øverste foto), der som Sort rodede sig ud i et kompliceret London-system (d4, d5 og Lf4). Det så balanceret ud udefra, indtil Hvid lavede et frækt og meget midlertidigt bondeoffer i centrum. Det så vildt ud, men pludselig tog de remis, så det var nok ikke helt så vildt, som vi andre troede. ½-½.

Anden færdige mand var sidemanden Morten (på billede 2 fra klubturneringen mod Poul). Han var Hvid – også i et London-system. Vor mand stod herligt, afslog remis ved trækgentagelse for to sekunder efter at sætte en vital centrumsbonde i slag. Heldigvis spillede Morten godt og aktivt og hentede i sikker stil den halve. Nu stod det 1-1.

Niels Christians stilling lignede fra min stol et halvskidt møbellager med dame + en dårlig løber og ingen tid på uret mod dame + ufordrivelig springer og alt for meget tid. Det plejer at være en sikker vej til noget snavs, men NC må have set noget, jeg ikke fik med, og pludselig havde vor mand ved et par præcise og dybe dronningetræk høstet hele pointet. Det tog lidt længere tid end sidst (otte træk!), men flot gjort og 2-1.

Desværre blev der udlignet, da Peter Wheadon i dagens tredje Londoner blev udsat for lidt for meget tungt skyts i retning af hans sorte konge. Balancen holdt længe, men pludselig var det overstået, og fjenden havde sikret sig et nyttigt point til scoren 2-2.

Poul på 8. kom allerede efter to træk ud af teorien ved at spille e4, e5 og Dh5! Typisk Poul, og jeg troede da også først, at begge spillere havde skrevet forkert på noteringslisten, men det var ingenlunde tilfældet. Den aggressive dame kom dog retur til sin egen halvdel af brættet, og partiet udviklede sig til en hidsig kamp ad centrumlinjerne. Poul må have set længst, for søreme om ikke hele pointet sejlede i vor retning til scoren 3-2.

Kai på 1. har indtil videre spillet en fremragende sæson og er ubesejret i både holdturneringen, klubturneringen og DM for olde-koller. Den stime var tæt på at blive afbrudt, da hans ex-københavnske modstander spillede ham fudstændig ned til baglinjen, snuppede en bonde og fik en garderet fribonde på d6. Kai lignede en slagen mand, men tre timers hårdt forsvar bar frugt, og pludselig havde han reddet den halve. Godt fightet og 3½-2½ til heltene fra Skanderborg.

Ved siden af sad Claus Q. med dagens største drama – igen. En masse afviklinger i en D-inder gav en ret brikfattig stilling med 2T+S+6B på hver side. Sort spillede vist mest på gevinst, men han fejlede ved afbytningen af det ene sæt tårne og siden springerne, og Claus (Hvid) tog over. Slutspillet hed T + 5B til hver, men en hvid fribonde på a-linjen med tårnet i nakken kom tætttere og tættere på målet. Desværre kostede det alt for meget tid, og lige da bonden skulle til at gå i dame, kludrede vor mand i yderste tidnød og spillede aftenens absolut værste træk. Sort kvitterede med en logisk og dum skak, og pludselig var Claus’ sikre gevinststilling til rotterne. Fra 1 til 0 på to sekunder. Sandsynligvis det ringeste træk, jeg har lavet i 20 år, og så stod det 3-3. Partislutningen følger til skræk og advarsel om en dag eller to.

Christian Frambøl havde som sort i en kongeinder godt fat i modstanderen. E-bønderne forsvandt, og Lg7 havde et halvt bræt at dominere. Og det skete, indtil modstanderen tabte på tid. Det krævede lige en kampleder, men den var god nok, og vi havde scoret en snæver gevinst på 4½-3½. Vi ligger dermed stadig nr. 1 i gruppen, men skal i den afsluttende fællesrunde møde et af de andre tophold, Vejlby-Risskov, så intet er givet – og slet ikke oprykning. Men vi rykker dog ikke ned igen i år 🙂

Stillingen i gruppen ses HER. VRS og Silkeborg mangler desværre en indbyrdes kamp, og det slører overblikket en del, for det kan teoretisk set gå fra 8-0 til 0-8. Kampen skal dog spilles inden sidste runde.

1922