Berlin Candidates

Den kommende weekend bliver en fantastisk en af slagsen. Ikke nok med at vore egne drenge skal høste kronen på en flot sæson, lidt længere sydpå starter årets stærkeste og vigtigste, internationale turnering: Kandidatturneringen i Berlin om retten til at møde den regerende verdensmester Magnus Carlsen i en match over 12 partier i november.

Hele verdenseliten er på plads i “Kühlhaus”, Berlin – naturligvis undtagen Magnus selv. Otte spillere i dne ypperste verdensklasse: Kramnik (første foto), Mamedyarov (andet foto), Caruana, So, Aronian, Karjakin, Ding (tredje foto, alle billeder fra Novi Sad 2016) og Grischuk. Næsten verdens nr. 2-9, og kun Carlsen kan vel egentlig hive ELO-snittet opad. Hele turneringen er at finde på Wikipedia(!) og FIDE/Worldchess.

Ellers tjek New In Chess på Facebook. De har lavet en 46-siders pdf af et særligt kandidatnummer af NIC, og det kan frit downloades. Gode og grundige analyser, statistik og adkillige sjove partier.

Favoritter? Det bliver tæt og sandsynligvis med få gevinster, så 8½/14 må være nok. Favoritter? Ved det ikke, men jeg håber på folk som Mamedyarov, Aronian og Kramnik, fordi de må give en meget sjovere VM-match end det, den røvkedelige huggeblok Karjakin leverede for et par år siden. Han gravede sig bare ned og forsvarede sig, og da han endelig kom frem på banen, var det fordi, at Carlsen forivrede sig. Effektivt, nåh ja, men ikke kønt. Som italiensk fodbold i 70’erne og 80’erne – og nu for den sags skyld.

Jeg har vanskeligt ved at se endnu en kedelig VM-match, hvis nu Mamedyarov skulle sidde på den anden side. Og skulle han gå hele vejen, kan jeg selv “prale af” at have en 0-4-score mod en kommende verdensmester.

Partier på Chess24.