Bjørn M. Ochsner DM og Jonas IM!!

Bjørn (t.v.) krydser klinger mod gruppens tredje skanderborger: Mads Hansen.
Det blev remis – en af kun to halve, Bjørn afgav på vejen mod et suverænt mesterskab.

Skulle det mod forventning være forbigået nogens opmærksomhed, lykkedes det vor relativt nye mand Bjørn Møller Ochsner at vinde sit første individuelle DM. I fravær af andre GM’er end Allan Stig var de fleste kommentatorer af den mening, at det nok ville blive en ren walkover til stormesteren. Favoritten Allan måtte dog finde sig i at spille fjerde violin, for i stedet blev det to unge spillere, der stjal rampelyset. Og begge kommer fra vores klub – ikke så ringe endda 🙂

For at gøre en meget lang historie kort, spillede Bjørn Møller Ochsner ganske enkelt sit unge livs allerbedste turnering og sejlede i mål med sikre 8/9 – hele to points foran den delt 2.-3.-plads. Klassens jævnbyrdighed taget i betragtning var det ventet, at vinderscoren nok ville blive lidt lavere end Mads Andersens flotte 7½/9 sidste år. Men det skete ikke. 8/9 (forventet 4,8) svarer til en præstationsrating på 2561 og en sikker GM-norm – hvis bare der havde været to GM’er ekstra med i gruppen. En smule malurt, men det går nok. 44 ELO i posen plus æren af at være den mest overlegne danmarksmester siden Larsens velmagtsdage i 60’erne er bare fantastisk.

Titlen blev i øvrigt sikret en runde før slut, hvilket naturligvis ikke fik Bjørn til at slappe af med en hurtig remis og en kold bajer. Poul Rewitz fik effektive stryg i sidste runde i et rigtigt, pivåbent tju-bang-parti, hvor især et stærkt, sort 18.-, Lh6 gav en masse herlige bindinger.

På 2.-3.-pladsen med 6/9 finder vi turneringens andet stjerneskud, nemlig Jonas Bjerre. At han er et stort talent, er der ikke tvivl om, men ligefrem at få debut til DM i en alder af 13 år og som den næstlavest ratede i gruppen sejle ind på en delt sølvplads (sammen med Jesper Thybo på 19), er ganske imponerende. De 13 år er naturligvis klar dansk rekord. Den tidligere rekord? Såmænd Mads Andersen som 15-årig i 2010. Vi må have nogle særlige vitaminer i drikkevandet her oppe i Søhøjlandet.

I 6. runde tørnede de to unge topfolk sammen, og det blev enenste gang, Bjørn ikke havde fuld kontrol over spillet. I et vildt parti med hvid fremmarch på D-fløjen og sort angreb på K-fløjen kunne Jonas (sort) lige inden træk 40 kunne have sikret sejren (og IM-titlen ) med et flot tårnoffer på g3. Det skete ikke, og Jonas måtte vente en runde, inden de 5 points og titlen kom i hus.

Jonas slår lidt overraskende forhåndsfavoritten Allan Stig i 4. rd.

Undervejs fik Jonas endda scoret sin sidste IM-norm, så nu er han Danmarks yngste IM nogensinde. Den tidligere rekord havde Mads Andersen (naturligvis!), da han fik IM-titlen som 15-årig.

Tredje skanderborger i DM-klassen var Mads Hansen, som fik en svingende turnering, men som alligevel sluttede godt af med en flot sejr over Køges Mikkel Antonsen. I det hele taget var remisprocenten dejligt lav i den kampivrige gruppe – kun 13 remiser af 45 partier. Det kunne verdenseliten lære lidt af.

Morten (t.v.) scorede 4½/5 og vandt sin gruppe til DM.

Skanderborgs succes sluttede ikke her, for søreme om ikke Morten Rasmussen vandt sin gruppe med 4½/5 efter fire fine gevinster i de første runder og en remis til sidst, da sejren var sikret. Så det går godt for vor klub!

Sidste runders partier er HER. De øvrige kræver lidt bladreri. DM er modsat Ligaen ikke på Chess24 og ChessBomb.

Referater findes der en del af på skak.dk. Endnu bedre er naturligvis Per Andreasens og vikarens Mads Boes referater på turneringens officielle side. 2018 blev desværre sidste gang, Per A. leder kommentatorboksen. Lad os håbe, de finder en kvalificeret afløser – Sune Berg Aagaard eller sågar Peter Heine er oplagte, hvis de vil, men også juniorcoach Mads Boe gjorde det godt i den runde, han var vikar.

Per som vi kender ham. Han har gennem årene leveret et fremragende stykke arbejde, og det bliver ikke let at følge i hans fodspor. Mads Boe gjorde det nu ikke så ringe endda i en enkelt vikarrunde – meget passende syvende runde, hvor eleven Jonas sikrede sig IM-titlen.