Guld til Mads Hansen!

Odense Mesterskabet blev afviklet i weekenden 12-14 oktober på Giersings Realskole midt i H.C. Andersens fødeby. Fire Skanderborg-spillere havde valgt at stille op og forsvare klubbens farver i selskab med 100 andre skakspillere. Turneringen har udviklet sig til en af weekend-klassikerne i dansk skak og er et must for skakspillere med hang til dobbeltrunder og socialt samvær mellem runderne i gode rammer og en hyggelig atmosfære.

Den nykårede vice-Danmarksmester i U16, Christian Frambøl, kunne desværre ikke følge op på det flotte resultat fra foregående weekend og måtte tage til takke med 1½ point på de fem runder. Dette betød en mindre ratingtilbagegang, men træningen er gået i gang, inden turen i uge 7 går til de nordiske mesterskaber for at repræsentere Danmark og Skanderborg!

Kai Munk var mindre beskeden. Han hjemtog en delt 2.plads i Mester 3, hvor  han blandt andet spillede remis med den senere vinder Thomine Stolberg-Rohr og fastholdt dermed sin statistik med aldrig at have tabt til en kvindespiller. Det kan være et udtryk for to ting; enten er Kai skidegod eller også har vi for få kvinder i skak! Resultatet betød ligeledes at Kai kravlede tættere på den rigtige side af 2000 i rating med et nuværende tal på 1992. Kai spillede ligeledes i sidste weekend i Ringkøbing – det er derfor en Kai i topform, der møder op til starten på dette års holdturnering.

Undertegnede “spillede” ligeledes med. Selvom spillede nok er en stramning af virkeligheden – 96 træk blev det til. Altså, ikke i et enkelt parti – alle fem tilsammen. Ak ja, jeg burde skamme mig – det gør jeg nu ikke. Det var længe planen, der blot skulle være tilstede som træner for en samling unge mennesker fra Chess House med alt, hvad der hører til. Det endte dog med, jeg deltog i Mester 2, hvor det blev til fire lynhurtige remiser blandt andet imod mit store idol IM Steffen Pedersen og IM Bromann og derudover en sejr over den talentfulde islænding Hilmir Heimisson, 2271. Hvilket betød jeg blev delt nr.2 og nåede endnu et peak på elolisten med 2229.

Mads Hansen forsvarede både Skanderborgs ære og sin fødeby på fornem vis i Mester 1. Han startede med en sejr med de sorte brikker mod Rasmus Skytte, hvorefter der ligesom for mit vedkommende, blev fire remiser – dog efter lidt flere sværdslag og pistolskud. Sidste runde var en hurtig remis imod Mads´ tidligere klub- og efterskolekammerat, Tobias Rostgaard, hvilket var lidt af et gamble, da Mads herefter skulle håbe på remis i gruppens to andre partier, da dette ville betyde en tredelt 1.plads, men med et halvt points bedre korrektion til Mads. Det var dog en af de særlige situationer, hvor Mads roligt kunne have holdt vejret i spænding – der gik ikke mange minutter, før der var røget fredspibe på de andre brætter og titlen, æren, trofæet og de mange unge kvindelige beundrere tilfaldt derfor Mads! Stort tillykke!