Klubbens første konsultationsparti!

En af klubbens nye tiltag er “træning”, og efter at Peter Grove for et par uger siden øste ud af alle sine guldkorn, var det tirsdag d. 16/10 tid til noget helt andet: Konsultationsskak. Det bestod i al sin enkelhed af at de fremmødte medlemmer blev delt op i TO på papiret lige stærke hold.

Hold 1 blev parkeret i vores baglokale, mens Hold 2 sad i hovedlokalet, og så var ideen, at de to hold skulle spille ét parti mod hinanden med fuld diskussion på begge sider af “jerntæppet”. Initiativtager, dirigent, notarius, fotograf og chefanalysator var Claus Qvist Jessen.

Hold 1 (hvid) i tilfældig rækkefølge: Christian Fr., Formand Allan (ikke med på billedet), Thomas H., Aage Andersen, Tommy F. (ny mand) og Thorkild S.

Hold 2 (sort) lige så tilfældigt: Colin, Leif Møller, Peer P., Knud, Hans S., Vibeke G., Torben Gregersen og Bjarne B. R.

Torben og Bjarne B. R. kom først efter 4-5 træk, mens Allan hurtigt forlod Hold 1 og hengav sig til andet end skakanalyser, så Hold 2 blev lidt større end Hold 1. Om det var en fordel, ville tiden vise.

Tid: 60 minutter pr. hold, og kl. 19 satte Claus uret i gang. Let the show begin!

1. e4 c5 2. c3 d5 3. exd5 Qxd5 4. d4 e5

Sådan! Ifølge bøgerne er dette “Alapin-varianten” af Siciliansk. Det ser vildt skarpt ud, og jeg havde vanskeligt ved at forestille mig, at det her nogensinde kan ende remis.

5. dxe5 Qxd1+ 6. Kxd1 Sort ofrer en bonde for at forhindre Hvid i at rokere, men med damerne af brættet mente jeg ikke, at kompensationen var stor nok. Computeren giver mig ret, idet den de næste 10 træk viser et mindre plus (= hvid fordel), men i praktisk spil har Sort det glimrende. Hans/hendes træk er lettere at finde end Hvids.

6.- Nc6 7. Bf4 Bg4+ 8.Nf3 Nge7 9. Be2 Ng6 10. Bg3 Be7 11. Nbd2 O-O 12. Re1 Rad8 13. Bc4 Bg5 14. Kc2

Hvids konge flygter klogeligt ud af hele to generende bindinger. Sort truede jo direkte med Txd2+.

Ved analyserne bagefter var alle nærmest enige om, at det her var den “kritiske stilling”. Sort har både løberparret og noget initiativ for bonden, mens Hvid står lidt trykket og har svært ved at få især Ta1 ud på banen. Jeg ville ville (som alle andre i lokalet) helst have de sorte brikker. Det er bare ikke helt enkelt at fortsætte initiativet – jo, fx med a6, men Hvid svarer bare a4, og hvad gør man så….?

Ja, Vibeke mente, at 14.- f6 var smart, hvorefter Sort efter LxKg8(!) ville blive nød til at spille resten af partiet som republik. Et meget afgørende træk, men resten af Hold 2 stemte heldigvis imod.

Netop manglen på åbenlyse fortsættelser gør, at computeren ikke er enig i den lille, sorte fordel. Tværtimod viser Stockfish et lille plus til Hvid(!), men langt fra noget afgørende, og Lxd2 er bestemt heller ikke nogen fejl. Slag på d2 fjerner ganske vist en masse spændinger i stillingen og giver Hvid lidt tiltrængt plads, men nogen fejl er det ikke. Ta1 har stadig lange udsigter, men Sort truer jo ikke med andet end at stå pænt.

Resten af partiet er faktisk helt korrekt spillet fra begge sider, og ingen af parterne har på noget tidspunkt andet end et plus på 0,X. Det viser nok meget godt en af fordelene ved et konsultationsparti. Man har jo fem censorer til at finde hullerne i ens geniale varianter, og partiets kvalitet stiger. Det gør tidsforbruget desværre også 🙂

14. – Bxd2 15. Nxd2 Bf5+ 16. Kc1 Rfe8 17. f4 h5 18. h3 h4 19. Bh2 Na5 20. Bb5 Re7 21. Nf1 a6 22. Be2 Be4 23. Ne3 f6 24. Rd1 Rxd1+ 25. Bxd1 fxe5 26. fxe5 Nxe5 27. Bc2 Nd3+ 28. Bxd3 Bxd3

Ved afbytning af springerne er der kun de uligefarvede løbere tilbage, og der er ikke andre gevinstchancer for nogen af parterne end en tilfældig selvmat. Det skete ikke.

29. Kd2 Rd7 30. Rd1 Bc4+ 31. Kc2 Rxd1 32. Kxd1 Bxa2 33. Bd6 Nc4 34. Nxc4 Bxc4 35. Bxc5 Bf1 36. Be7 Bxg2 37. Bxh4 Bxh3 38. Kd2 Kf7 39. Ke3

Merbonden er værdiløs, så med kun 1 minut tilbage til hver side og en totalt død remisstilling på brættet enedes alle om en halv til hver. Klubbens lovede øl til vinderne forblev i køleskabet 🙂

1/2-1/2

Det gik jo meget godt, så er der interesse for det, kan det sagtens gentages – evt. ved at invitere en anden klub til at dyste mod os – fx fem spillere fra 1500-1700 på begge sider. Der er masser af muligheder 🙂