Kai Munk lynmester for 2018

Guldvinder Kai (t.v.) modtager sin velfortjente pokal
plus én meter øl fra Skanderborg Bryghus af formand
(farmand) og sølvvinder Allan. Bronzevinder Claus agerer fotograf.

Det påstås, at klubben en gang i historisk tid havde et lynmesterskab. Men det er længe siden, og da folkekravet går på mere liv, var det tid til at geninstallere et officielt lynmesterskab. Som sagt, så gjort, om end begrebet “rettidig omhu” næppe dækker over en invitation, der sendes ud fem dage før turneringen 🙂

Hele 16 spillere trodsede den korte varsel, så vi spillede i én stor alle-mod-alle-gruppe = 15 runder; 5 minutter pr. m/k pr. parti. Let the show begin.

Brikskubber og ex-formand Anders gør klar til angreb i centrum.

To af de tre topratede, Kai og Allan startede begge som lyn og torden med max 4/4, mens andenratede Claus havde smidt en halv til en velspillende Thomas Hansen. I femte runde mødtes Claus og Allan, men typisk for hele hans aften brugte Claus alt for meget tid på dumme ting og smed en god gevinst bort til en uundgåelig pointdeling. Så var der fodringstid – masser af højt belagt smørrebrød og en kold pils til alle.

Efter maden fortsatte Kai sin flotte 100 % score indtil syvende runde, hvor han i topopgøret mødte Claus i et parti, der i den grad viste, at tiden er den stærkeste brik. Kai tabte én bonde, to bønder, tre bønder og næsten en konge uden nogen kompensation, lige indtil tidnøden gav en gylden mulighed for at plante en udækkelig mat i to på baglinjen. 7/7 til Kai og @$€€$£€{[]@£$ til Claus.

Vinderen Kai havde i hele turneringen den nødvendige medvind
og reddede flere suspekte stillinger. Den slags skal der til for at vinde,
men i partiet mod sølvvinderen Allan gik den ikke.
Hér blev Kai selv snydt.

Derfra var der kun én vej, og det var fremad. Resten af feltet blev skudt ned med hård hånd, indtil 14. og næstsidste runde, hvor Allan ventede. Denne gang var det Kai, der startede bedst, men pludselig vendte stillingen, og Allan høstede hele pointet og kunne stadig vinde mesterskabet, hvis Kai satte point til i sidste runde.

Men nej. Kais 1000+ ekstra ELO mod Vibeke var alt for meget, så med endnu en sikker gevinst til det flotte 14/15 sejlede Kai flot i mål som Skanderborg Lynmester 2018. Kun ½ point efter kom formand Allan, som spillede en flot turnering med kun ét nederlag (mod Thorkild Salling).

Ny mand Tommy F. spillede en fin turnering, men fik ikke
voldsomt mange points. Hér ser det dog fint ud.

Tredjepladsen gik til Claus Q. med lidt skuffende 11½, men det hjalp med en flaske god, argentinsk rødvin. Og bare se: Førstepladsen til klubbens kasserer, andenpladsen til formanden og tredjepladsen til referent, hofskribent og fotograf Claus. Kom ikek og sig, at bestyrelsen ikke tager for sig af retterene 🙂

Ratingpræmierne til spillere under 1350 gik til Kell Hansen og Thorkild Salling, som begge spillede flotte turneringer – Thorkild endda med et officielt ratingtal på 1000! Kell slog således Claus Q., mens Thorkild bankede Allan. Ét point efter på 10 fulgte ex-formand Anders, og så var der ellers et stykke vej ned til Bjarne T. og Thomas Hansen (også bestyrelsen) på 7½ fulgt af et par på 7.

Kort sagt en fed og uforpligtende aften af den slags, vi skal have mange flere af.