Nytårshandicapturneringen 2019

Man kan vel tillade sig at gentage lidt tekst fra sidste år … Denne traditionsrige turnering blev som sædvanlig afviklet på den første klubaften i det nye år 2019. Godt Nytår til alle! Det var den 96. udgave af turneringen, som har været afviklet hvert år siden klubbens start i 1923 og må derved være en af landets ældste eksisterende turneringer.

Turneringen er speciel derved, at de stærkeste spillere ved en ratingforskel større end 100, og inden partiet går i gang, må afgive enten en bonde, to bønder, en let officer eller et tårn, alt afhængig af styrkeforhold. Med til arrangementet hører en indspillet CD, hvor Asger J. Andersen for adskillige årtier siden med ualmindeligt monoton stemmeføring har udødeliggjort sig selv ved at indtal “hvid”, “sort”, “hvid” osv. med ti sekunders mellemrum, hvor trækkene så skal udføres. Netop disse regler gør, at ikke kun de stærkere spillere kan vinde turneringen – og det er netop formålet med den ikke helt normale måde at spille på. Statistisk set er det ofte sket, at en af de svagere spillere har vundet.

I Første runde, der pareres via lodtrækning, spilles om at komme i “vindergruppen’ eller ‘tabergruppen’, hvilket der mobbes lidt med i løbet af aftenen. 20 spillere deltog i år og efter første runde blev dannet 2 grupper af 5 spillere som spillede alle-mod-alle, herefter møder nr. 1 nr. 2 i den ene semifinale og omvendt. Da røgen havde lagt sig kunne udråbes to vindere, hvor vinderen af ‘vindergruppen’ kan kalde sig Nytårshandicaplynmester 2019.

Semifinaler ‘tabergruppen’
Bjarne – Kai, 0-1