Afslutning på skoleskak og friske oplevelser fra DM

Tirsdag den 23. april var en fantastisk oplevelse for både unge og lidt mere rutinerede skakspillere i Skanderborg. 10 unge spillere og forældre mødet op til afslutning af et flot år for skoleskakken. Da Bjarne Rasmussen, Axel Nielsen og Torkild Salling bød velkommen havde de unge spillere allerede havde kastede sig over brikkerne og spillede på livet løs. Der blev hygget med både lidt for friskninger og lidt sødt.

Heldigvis var mange spillere fra Skakklubben kommet forbi og støttede op om arrangementet. Dette betød af de unge spillere fil lov til at prøve kræfter med klubspillerene. Der blev spillet frisk til og flere af de unge spillede flotte partier og vandt endda en del af deres kampe mod de mere rutinerede spillere.

Et virkelig godt eksempel på hvordan generationer kan mødes på en meget hyggelig måde. Alex og Bjarne gav også forældrene et indblik i hvad der skete i løbet af en skoleskak sæson og da klokken blev 18 dukkede Jonas Bjerre op og uddelte pokaler som var opnået i løbet af året. Blandt andet var der meget flotte placeringer ved DM i skoleskak og til Ungdoms DM.

sdr

Efter afslutning gled arrangement over til Jonas flotte fortælling og gennemgang af fire partier han spillede ved det just afsluttede Danmarks Mesterskab som blev afholdt i Svendborg. Arrangement var åben for alle skak interesseret og der var dejligt at se nogle fra de andre skakklubber komme til arrangement.

Første parti der blev vist var den flotte sejr over GM Sune Berg Hansen 7. dobbelt Danmarksmester.

I en åbning som Jonas ikke var alt for kendt i lykkes det alligevel at udspille Sune og der blev vist mange interessante varianter.  Der var mange gode spørgsmål fra tilhørende som blev flot besvaret af Jonas.

cof

Det andet parti var mod IM Jakob Aabling-Thomasen der er kendt for at spille nogle ret hårdrejsende taktiske partier. Under partiet stod Jonas klart bedst i det tidlige midt spil men desværre kom Jonas under et ret voldsomt tidspres og et lidt upræcise træk betød at Jonas stod næst bedst. Men efter at have overstået tidskontrollen finder Jonas et træk som presser Jakobs stilling i træk 47. Se diagram stillingen (kan du finde trækket, tip det er ikke stockfish trækket):

Det bliver stadig en lang kamp men Jonas har sikret sig afgørende fordel og førte derved kampen om DM før sidste runde og den meget vigtige første GM norm blev sikret.

Det endte med en delt første plads mellem Allan Stig og Jonas og der skulle derfor spilles 2 hurtig skak partier og ved ligestilling yderligere 2 lyn partier. Her blev vi præsenteret for de 2 flotte sejre som Jonas fik med hvid.

Da de var helt lige efter disse partier skulle det hele afgøres ved det der kaldes Armageddon. Hvis får 6 minutter og sort får 5, men hvis skal vinde ellers vinder sort. Jonas fik hvid og desværre blev det Allan som træk det længste strå i den dyst.

Det var en meget spædende aften, hvor Jonas virkelig formåede at få spillere på alle niveauer med og vi ser alle frem til den 22. maj hvor han skal spille 2 kampe mod ingen andre en Verdensmesteren Magnus Carlsen.

Trækket var Sxg4