Skanderborg skakklub Mentor‐ordning 2019

Vi vil gerne i denne sæson forsøge at søsætte en mentorordning for dem, der er interesseret.

Derfor vil vi gerne indbyde alle, som er interesseret i at få en mentor og dem, som er interesseret i at blive mentor til en opstartsaften, hvor der bliver fortalt lidt mere om ordningen, og hvor vi får parret så mange som muligt.

Vi vil have opstartsmøde torsdag den 5. september kl. 18:30 i Bellis.

Hvordan kan mentorordningen foregå?

Dette kan foregå på mange forskellige måder og alt efter, hvad Mentor og mentee aftaler. Men nogle ideer kunne være åbningsspil, midtspil og slutspil. Det kan være gennemgang af spillede partier, hvor man analysere sammen. Det kunne også være en teoribog, som man bliver enig om at gennemgå sammen. Mulighederne stopper, faktisk kun ved, hvad man kan finde på.

Er der nogle krav til at være mentor?

Som udgangspunkt kan de fleste være mentor for en lavere ratede spiller, det anbefales, at der nok er en 300-500 rating‐points forskel mellem mentor og mentee.

Men det kan også være mindre, hvis det er et bestemt område som mentor, er meget bekendt med som den anden spiller gerne, vil lære noget mere om.

Som mentor er det også en god vinkel at være konstruktiv i tilgangen til rollen. Det vil sige, at man naturligvis kan påpege fejl, men at man hele tiden tænker på forbedring og udvikling for sin ”elev”.

Hvornår skal dette foregå?

Som udgangspunkt vil vi holde klubben åben hver anden torsdag, hvor man kan mødes i klubben og bruge nogle timer sammen. Man vil selv have ansvaret for at finde brikker m.m og rydde op efter sig selv. Men det kan naturligvis også foregå i privat regi hos deltagerne.

Dette er en forsøgsordning, og derfor vil vi lære rigtig meget af dette første tiltag. Baseret på vores erfaringer med dette vil vi naturligvis ændre og justere i ordningen med tiden.

Den første sæson vil løbe indtil årsafslutning, og vi vil herefter evaluere vores erfaringer med ordningen.

Til vores store glæde har følgende allerede meldt sig som mentor:

Morten Fredgaard Rasmussen

Claus Qvist Jessen

Peter Weadon (kan dog ikke deltage første gang)

Vi glæder os rigtig meget til at se mange af jer den 5. september

Mange hilsner