Sæsonstart, klubinfo og lyn- & tordenskak

Traditionen tro var sæsonstarten i år lidt anderledes end resten af året. Og i år blev aftenen endnu mere speciel, da bestyrelsen havde valgt at bruge halvanden time på at fortælle de fremmødte medlemmer om missioner og visioner for den kommende sæson.

De fleste fornyelser bliver at finde på træningssiden. Vi vil jo alle blive bedre til det royale spil, så nu gør vi noget ved det, i første omgang for vort problembarn, andetholdet, som de seneste år har levet lidt af et elevatorliv mellem 2. div. og 6-HK’s mesterrække. Vi er ikke helt gode nok til at blive oppe og for gode til at være i M-rækken, og det skal der gøres noget ved.

Det mest vidtgående tiltag er at få IM Klaus Berg tilbage i skanderborgfolden, hvor han dels vil spille topbræt på holdet og dels analysere de øvrige syv partier og torsdag ugen efter gennemgå dem for spillerne og alle andre interesserede. Det kan vi kun blive klogere af.

Spillende træner IM Klaus Berg ved
Horsens Lang Weekend sidste år (CQJ).

Også ligaspllerne er med i planerne, idet vi i de fleste måneder allokerer én aften til en af vore GM/IM/FM’er til at gøre os alle klogere. Naturligvis åbent for hele klubben.

Et tredje vigtigt tiltag er den nye mentorordning (skrevet på hjemmesiden af Thomas Hansen i dag). Meget kort er ideen, at klubbens stærkere spillere skal træne de mindre stærke, så niveauet øges over hele linjen, oppefra og ned. Læs Thomas’ indlæg lige inden dette for flere detaljer.

Andre sjove ting bliver foredrag om problemskak (15/10 kl. 19.30) v. Steffen Slumstrup og konsultationsskak ved Claus Qvist, så tjek kalenderen, så du ikke går glip af noget i den kommende, mest aktive sæson i klubbens historie.

Bagefter var der fri leg, og på meget demokratisk vis blev det bestemt, at vi lavede en 10-minutters turnering. Ikke helt lyn – og dog, for udenfor tordnede og lynede det herligt, så noget lyn fik vi da.

Dagens lyn- & tordenvinder: Claus Qvist, her skudt ved
pokalstævnet i Svendborg i maj.

Med 10 min. pr. spiller var der kun plads til fire runder, men det var med 16 deltagere også lige det, der skulle til for at finde en vinder. Med den sikre score af 4/4 blev det den topseedede Claus Qvist, der trak det længste strå efter en sidste runde i direkte duel med Formand Torkil om æren som sæsonens første vinder. Dér er det værd at bemærke, at formanden imponerede gevaldigt ved kun at være seedet som nr. 7 og alligevel være et enkelt parti fra at vinde. En delt andenplads efter at have scoret 2/3 mod de tre højst ratede (Claus, Morten og Wheadon) er ikke så ringe endda.

To andre nåede også 3 pts., nemlig andetseedede (og rundelægger) Morten Ras. og Torben Gregersen. Morten snublede i anden runde mod Torkil, og Torben har nærmest sat turbo på skaklivet og spillestyrken. Hans rating er eksploderet på det seneste, og ratingfavoritten Claus skulle ud i et langt slutspil for at nette hele pointet ved det indbyrdes møde i tredje runde. Keep up the good work.

Også vor talentfulde skoleskakelev, Hedayatullah Akbari, overraskede positivt ved fra en seedning som 13/16 at få 2½ pt. og en delt 5.-6.-plads. Den unge mand bliver rigtigt farlig om få år.

Så kort fortalt: Det bliver en vild og spændende og hyperaktiv sæson. Sørg for selv at være med, hvor det sker: I klubben!