Tak for en dejlig aften

Af: Mads Hansen
Jeg var budt ind til at lave et oplæg i klubben torsdag aften og det blev en dejlig én af slagsen. Der var på forhånd udsendt en teaser per mail, der beskrev temaet for undervisningen og den havde i givet fald fristet folket, for fremmødet var i top. I den teaser beskrev jeg kort to temaer, af ting jeg havde lært, som havde hjulpet mig gevaldigt, til først og fremmest, at blive mesterspiller (1900 i rating) og derefter International Mester (IM, 2400). Siden har jeg delt det i en del af mine undervisningstimer, jeg har afholdt de seneste mange år, da jeg føler, det virkelig gavner folk at forstå. Responsen fra de fremmødte Skanderborg-folk var super god, og jeg er blevet bedt om efterfølgende kort at sætte nogle give ord hvad vi lærte den aften, som så kommer på hjemmesiden.

Det første tema vi gennemgik var, hvad jeg har døbt “officerskampen”, hvor der med officerer menes de lette officerer, dvs. springere og løbere. Der opstår ofte en duel mellem en af vores officerer med en af modstanderens, som bærer stor betydning for hvordan vi skal vurdere, samt spille stillingen. For at konkretiserer det i ord, fremfor med en skakstilling, kan det eksempelvis ske ved, at ens springer ender med at dominerer modstanderens forkølede løber. Pointen med aftenens undervisning er at bemærke hvornår disse situationer fremkommer og vigtigst at bemærke det tidligere end modstanderen, for at kunne agere, fremfor at reagere, således at vi får den bedre lette officerer. Med andre ord, at planlægge tidligt at gøre ens stilling “springer-god” havde man f.eks. muligheden for at få en springer mod løber situation. Simpelthen at drage fordel af den fordel ens stilling har på bekostning af den fordel modstanderen besidder.

Denne stilling blev bl.a. behandlet vedr. officerskampen

Denne tankegang førte vi i særdeleshed også videre til aftenens andet tema, nemlig “statisk mod dynamisk”. Grundtanken med det, er at der i nogle stillinger fremkommer et skel mellem hvilken slags fordel sort og hvid, som vil kunne kategoriseres, som enten en statisk eller dynamisk fordel. Førstnævnte, involvere, at man overvejer at hvis stillingen fryser og man kigger på bondestrukturen og materialefordelingen især, hvem mon har fordelen her. En tommelfingerregel er at overveje om hvem der gavner ved at man piller dronninger af brættet. Den dynamiske fordel er dermed aspekter som initiativ og aktivitet. Bemærker man en sådan fordelingen mellem de to fordele i sine partier, bør man overveje træk og planer der gavner den fordel man har. Et eksempel i en forsimplet version; har modstanderen dobbeltbønder, kan man tænke at vi må have den statiske fordel og kan dermed planlægge afbytninger og ikke mindst imødekomme den aktivitet man må kunne forvente at modstanderen med den dynamiske fordel, må have i tankerne. Jo tidligere man overvejer disse tanker og især hvis man gør det før modstanderen, jo mere fordel må man kunne drage af det.

Denne stilling blev bl.a. behandlet vedr. statisk/dynamisk

Det var lige i korte træk hvad vi især gennemgik i aftenens træning, som bar præg af dejlig engagement fra de mange fremmødte.

Ps. den franske turnering jeg spiller fra på lørdag om 9 dage, findes på linket: http://www.echecs.asso.fr/FicheTournoi.aspx?Ref=49313

Webmasteren til godt takke Mads for en spændende aften, og dejligt at se 16 af klubbens medlemmer!