Sæsonafslutning for 4. holdet

4. holdet, i  den nyoprettede B-række, holdt sin afsluttende runde i VRI´s lokaler. Med kun 4 hold i puljen spiller alle hold både hjemme og ude mod hinanden, og før sidste runde sad Randers sikkert på førstepladsen, og spændingen var reduceret til kampen mellem Silkeborg og os med Silkeborg blot ½ p foran.  Da vi skulle møde det absolutte bundhold VRI, der endnu var uden sejre,mens Silkeborg mødte Randers, var alt lagt til rette for en komfortabel sejr, især da den forventede score var ca. 5½-2½ i vort favør. Det endte med et, egentlig lidt pinligt, nederlag på 3-5. Her er essensen af, hvad jeg nåede at observere under og lidt efter kampen.

Kampens tema kunne passende være bønder. Men lad mig tage det kronologisk.

Først færdig var Thomas. Egentlig overraskende, men Thomas forklarede det med, at han ret hurtigt måtte have sit genopererede ben vandret, så efterfølgende demonstrerede han for os, hvordan man efter 15 træk kunne stå håbløst til tab. Modstanderen  spillede hollandsk, og måske inspireret af Alpha.Zero marcherede Thomas frem med h-bonden og ofrede en kvalitet. Måske ok, men ofret af springer på g5 blev blot fulgt af endnu flere angreb med tilhørende ofre, og da kun dronnigen var tilbage i angrebet, mens konge og 2 officerer stadig stod på deres udgangspositioner, valgte Thomas at få sit ben op. 0-1.

Jesper P. fik lavet forkert trækrækkefølge i åbningen, og efter et bondefremstød i centrum fik modstanderen et flot kongeangreb, som Jesper ikke havde noget forsvar mod. 0-2.

Hugo blev for en gangs skyld ikke først færdig, men det gik ellers i lyntempo i starten. Hugo  fik en elendig bondestilling ,tabte flere og endte med minus 3 bønder, og det går jo ikke. 0-3

Katastrofal start, skulle det fortsætte? Tja, vores mest sikre kort hidtil i turneringen, Jesper D., kom også i problemer.  Han byttede 2 tårne for dronningen og stod vel næstbedst, men fik så byttet 2 lette for det ene af modstanderens tårne, og pludselig var hans dronning stærkere end 3 ukoordinerede officerer, der blev høstet bønder, skabt fribonde, der kostede træ. Endelig på tavlen .1-3

Jeg var klart den, der fik det nemmest. I italiensk valgte min modstander at sætte en springer på g5 i 4. træk  og et par træk senere at spille h3, en bonde, der bare kunne slås pga binding. Her blev temaet altså ikke bønder, ej heller god løber mod dårlig løber, men god løber mod ingen løber. Sådan noget er svært at tabe. 2-3.

Kristian mistede også ret hurtigt et par bønder, men kæmpede bravt og længe. Jeg så først hans angrebsforsøg, da han havde fået sin sorte dronning til A1. Desværre var tårnet væk, Kristian bagud med et sådant. 2-4.

Aage og hans GPS kunne ikke rigtig finde vejen, så det blev en sen start for vor mand. Til trods herfor stod Aage vel lidt i overkanten, men noget gik galt, og pludselig manglede vi igen et par bønder. Til sidst havde Aage godt nok et par bønder mere, men  modstanderen havde i stedet fået konverteret til en ret værdifuld brik. 2-5.

Tilbage sad Torkild. Sidst var han jo ret så hurtigt færdig, så nu skulle vi selvfølgelig vente på ham. Han spillede et rigtigt fint parti. Lille fordel, terræn, pres, bindinger, større fordel osv. Erobring af bønder, modstander pakket helt sammen. 3-5

STATUS FOR SÆSONEN:

Resultatmæssigt har sæsonen været skuffende. Det startede katastrofalt med 1-7 mod Randers, der godt nok var ratingfavoritter, men alligevel. Eneste lyspunkt var revanchen, 5-3 sejren over selvsamme. Individuelt har vi tabt en del rating, og kun Jesper D., der har spillet 2. halvdel, har performet meget over forventet.

Men se så lige disse facts for kampe mod de samme modstandere også styrkemæssigt.

Hjemme; 3 sejre, score:  16 -8

Ude: 3 nederlag, score 7½ – 16½.

Jeg vidste ikke, at der i den grad er hjemmebanefordel i skak. Er det brikkerne, kaffen, brødet, tilskuerne, jetlag eller ??? Ærgerligt, at vi ikke er på oddset.

Til slut vil jeg som holdleder takke for sæsonen. Nogle nævnte på et tidspunkt, at det er et vanskeligt job, men sådan har det ikke været her. Kun få afbud, beredvillige reserver  og let at organisere kørsel.(De 3 vindere i sidste kamp kørte alle i tesla, måske skulle klubben bare opgradere kørslen). Tak for i år.

Axel