Legends of Chess

Carlsen – kører som altid med klatten med tre vundne matcher.

Corona har på sin egen sære måde sat turbo på verdenselitens optræden – ikke live, men på internettet. Med VM Carlsen i spidsen for et kobbel af superstjerner synes det ikke svært at skaffe sponsorer, og nærmest hver måned spilles der en eller anden slags topturnering – typisk med den ret brugervenlige Chess24 som base.

Nu er tiden kommet til Legends of Chess, som ligesom et par af de andre arrangementer laves som minimatcher i hurtigskak mellem spillerne. Fire partier, og vinderen tager 3 kamppoints, taberen 0. Ved 2-2 spilles et armageddon, og vinderen får 2, mens taberen får 1. Meget som i ishockey.

Udover Mester Carlsen selv er Nepo, Svidler, Giri, Anand og Ding alle med i vores nuværende verdenstop, men da turneringen hedder “Legends”, er der også blevet plads til datidens koryfæer som Gelfand, Kramnik Ivanchuk og Leko. 10 spillere i alt, og lidt af et felt af legendariske skakpersonligheder, som på alle måder er mere interessant end de mere sterile “computerspillere”. Jeg vil til hver en tid hellere have Ivanchuk i en turnering end fx Caruana.

I første runde fik Carlsen skovlen 3-1 under Giri, mens han i anden og tredje vandt 2½-1½ over Anand og Leko. Mod altid solide Peter Leko var det dog mere held en forstand, efter at Magnus havde været i gyngerne de første tre partier, men fik tre halve og slog så til i fjerde og sidste.

Største overraskelse endnu kom i anden runde, da Anands gamle VM-udfordrer Boris Gelfand slog Ding over de fire partier. Verdens nr. 3 i 1990 slog nr. 3 i 2020, så der er stadig saft og kraft i de midaldrende herrer. Carlsen mener faktisk, at netop Gelfand er verdens mest undervurderede spiller, og det kommer han selv til at opleve – de mødes i fjerde runde.

Partierne i fjerde runde kan følges på Chess24.

Stillingen efter tredje runde ses her.