Afslutning af XTRACON Skakligaen

Med et ½ årsforsinkelse blev skakligaen afsluttet. Skanderborg Skakklub havde fået tildelt værtsskabet. Denne dobbeltrunde skulle jo som bekendt have været afviklet d. 21. og 22. marts., men det blev altså d. 5. og 6. sept. pga. Corunaen. Rammerne blev Morten Børup Skolen. Ved tidligere afslutninger har alle holdene kunnet sidde i Aulaen, men pga. omstændighederne, måtte en kamp spilles i et klasseværelse. Desuden skulle der også foretages afspritning af brikker og hænder både før og efter spillet.

Billeder fra weekenden

Herefter lidt om selve afviklingen af kampene. Køge lå før afslutningen på en solid 1. plads med 6 p. til Brønshøj på 2. pladsen. De 2 hold mødtes om lørdagen, og for første og eneste gang i denne sæson led Køge et nederlag, som var på 5-3. De førte stadig med 4 p. I sidste runde vandt de så 6½-1½ og blev sikker vinder i 2019-2020. Der blev så en spændende kamp om 2. pladsen, da Jetsmark vandt 6½-1½ om lørdagen. Dermed kom Brønshøj og Jetsmark til at stå a’ points inden den indbyrdes kamp om søndagen. Her vandt Brønshøj med 5½-2½ og blev nr. 2 i denne sæson.

I bunden af tabellen lå Nordre, som de facto var rykket ned før runderne. De tabte også begge runder i weekenden. Følgeskab fik de af BMS, der dog vandt den sidste kamp.

Skanderborg Skakklubs 1. hold havde i de 7 første runder tabt 3 kampe. Især nederlaget til Køge var slemt. Inden weekenden lå holdet på 6. pladsen, men 2 fine sejre på hver 5-3 gjorde, at man avancerede til 4. pladsen med 4 p. op til 3. pladsen. Der var endog reserve fra 2. holdet på begge dage. Alt i alt en pæn placering og med det unge hold tegner det godt for fremtiden. Herefter de enkelt resultater fra weekenden: Mads Andersne ½,½ Jonas Bjerre 1,1 Bjørn Møller Ochsner 1,½ Nicolai Westerbæk Pedersen 1,½ Jackie Andersen ½,1 Tobias Rostgaard 1,½ Nicolai Brondt 0,½ Jonas Larsen 0,- Colin Watson -,½.

Kristian Overgaard, et af vore yngre medlemmer i klubben havde i februar taget den teoretiske del af FA dommerkurset, var praktiserende assistent og får således en påtegnelse , som man skal have 2 af for at kunne kalde FA dommer.

Selve afviklingen af arrangementet gav positive tilkendegivelser fra de deltagende klubber. Selv synes jeg også, at alt fungerede tilfredsstillende. Der var fin hjælp fra en del af klubbens medlemmer med energiske formand Torkild Salling i sidsen. BBR