Historiens 50 stærkeste skakmestre

En af verdens allerbedste i sin tid: Polske Akiba Rubinstein.
Omkring 1912 vandt han alt, han rørte ved, bare ikke Skt. Petersborg 1914.

Hvem er/var egentlig den bedste skakspiller nogensinde? Og den næstbedste? Og bronzepladsen? Det har Danmarks egen Peter Heine sammen med den meget levende, tyske GM Jan Gustafsson sat sig for at undersøge, og de er efter mange og lange studier nedkommet med en rangliste over verdens 50 stærkeste skakspillere – ever. Altså en ELO-løs hitliste over alverdens nutidige og historiske verdensklassespillere.

Den slags kan man naturligvis ikke, for det bliver jo ret hypotetisk, hvordan Paul Morphy ville klare sig mod Caruana, men hatten af for at gøre forsøget, og listen minder os om, hvor mange herlige spillere, verden har set. Og det er er kun de 50 bedste. Der er mange, mange flere – heldigvis.

Listen er offentliggøres i bidder af fem eller 10 spillere på Chess24 – nedefra, og vi er i skrivende stund nået fra nr. 50 (Aron Nimzowitsch) til nr. 6 (Anatolij Karpov). Listen er tilgængelig gratis, men det koster (desværre) at se de tilhørende videoer – typisk 10-15 minutter for hver eneste spiller. 20+ for Bent Larsen (nr. 29), så kanske vi skal lade skakklubben købe adgangen og lave en klubaften med alle de bedste.

Tilbage til listen. Der mangler endnu Top 5, og så er det jo på sin plads at gætte. For hvem mangler egentlig på listen? Tjah, Carlsen, Fischer, Kasparov besætter jo nok de tre øverste pladser (i en eller anden rækkefølge), men hvem er med som 4 og 5? De må fandeme være gode, når Karpov er helt “nede” som nr. 6.

Og det er de også, for de to andre i Top 5 kan dårligt være andre end Alexander Alexandrovich Alekhine og Emanuel Lasker. Alekhine var fantastisk fra 1925 til 35, mens Lasker var VM i….. 27 år(!) fra 1894 til Capablanca tog over i 1921. Kender du dem ikke, er det bare i gang med Enevoldsens Verdens Bedste Skak 1 og 2, de måske bedste skakbøger på dansk nogensinde.

Breaking news: Alekhine er ganske rigtigt kommet med og på den ventede 5.-plads. Tjek hans partier, især fra starten af 30’erne. Man forstår, hvorfor han var den unge Kasparovs forbillede. Tjek fx Bogoljubov-Alekhine, Hastings 1922. Et sandt offerfyrværkeri.

Og Top 4? Jeg gætter på 1. Carlsen, 2. Kasparov, 3. Fischer, 4. Lasker i nævnte rækkefølge, men jeg har før taget fejl. Heine har dog flere gange sagt, at han mener, at hans egen chef er historiens bedste spiller, så hvorfor ikke hér? Og de tre andre? Umuligt at sige, da alle tre dominerede totalt i deres tid, men nu prøver jeg at lege profet.

Og mere breaking news: Den anden verdensmester (1894-1921!) tyskeren Emanuel Lasker er nu (12/11) blevet offentliggjort som nr. 4 på listen. Søreme om ikke jeg gættede rigtigt. Det er også sket før. One down, top three to go 🙂

Kigger vi ned ad listen, ser vi mange herlige og måske glemte navne. Hvem husker fx Harry Nelson Pillsbury og hans fantastiske sejr i Hastings 1895. Eller Carl Schlechter, der i 1910 var et mulehår fra Laskers titel? Eller polakken Akiba Rubinstein (foto), som i 1911-12 med god margin var verdens bedste, men som pga. WW1 aldrig fik en VM-match? Tjek hans Rotlewi-Rubinstein, Lodz 1907.

Johannes Hermann Zukertort.
I London 1883 helt uovervindelig.

Eller den tyske krigsherre Johannes Hermann von Zukertort, hvis performance i London 1883 nok er den turneringsmæssige toppræstation i det 19. århundrede? Partiet Zukertort-Blackburne er en af historiens flotteste – især fra træk 20. Nyd 28. Db4!!! Skak har en fed historie, og den bliver både længere og bedre med tiden.

Tjek FaceBook og Chess24.com om nogle dage for Top 5. Ellers skal jeg nok smide den her på siden.

Nationaliteterne er smidt på for egen regning – sådan frit efter hukommelsen. Flere skiftede statsborgerskab undervejs, eller også skiftede landet navn (Sovjet til Rusland).

4Emanuel Lasker (Tyskland)
5Alexander Alekhine (Rusland / Frankrig)
6Anatoly Karpov (Sovjet / Rusland)
7José Raúl Capablanca (Cuba)
8Mikhail Botvinnik (Sovjet / Rusland)
9Viswanathan Anand (Indien)
10Paul Morphy (USA)
11Vladimir Kramnik (Sovjet / Rusland)
12Tigran Petrosian (Sovjet)
13Wilhelm Steinitz (Tjekkiet / Tyskland)
14Vasily Smyslov (Sovjet / Rusland)
15Mikhail Tal (Sovjet)
16Boris Spassky (Sovjet / Frankrig)
17Max Euwe (Holland)
18François-André Danican Philidor (Frankrig)
19Fabiano Caruana (Italien / USA)
20Viktor Korchnoi (Sovjet / Schweiz)
21Veselin Topalov (Bulgarien)
22Paul Keres (Sovjet)
23Akiba Rubinstein (Polen)
24Howard Staunton (England)
25David Bronstein (Sovjet)
26Adolf Anderssen (Tyskland)
27Johannes Zukertort (Tyskland)
28Louis Charles Mahe de la Bourdonnais (Frankrig)
29Bent Larsen (Danmark)
30Samuel Reshevsky (Polen / USA)
31Efim Bogoljubov (Rusland / Tyskland)
32Reuben Fine (USA)
33Levon Aronian (Armenien)
34Siegbert Tarrasch (Tyskland)
35Vasyl Ivanchuk (Sovjet / Ukraine)
36Carl Schlechter (Østrig)
37Harry Pillsbury (USA)
38Efim Geller (Sovjet)
39Boris Gelfand (Sovjet / Israel)
40Mikhail Chigorin (Rusland)
41Jan Timman (Holland)
42Miguel Najdorf (Polen / Argentina)
43Szymon Winawer (Polen / England?)
44Peter Leko (Ungarn)
45Geza Maroczy (Ungarn)
46Gata Kamsky (Rusland / USA)
47Lev Polugaevsky (Sovjet)