The Greatest: Garri Kasparov

Verdenshistoriens stærkeste skakspiller: Russiske Garri Kasparov.

Heines & Gustafssons hitliste over verdenshistoriens 50 stærkeste skakspillere er efter adskillige ugers nedtælling nu nået målstregen. Fischer blev jo placeret som nr. 3, og så var der kun to verdensklassespillere tilbage: Carlsen og Kasparov, og de måtte nødvendigvis sidde som nr. 1 og 2. Men hvem øverst?

Det blev Garri Kasparov, der vandt den uofficielle, men meget ærefulde titel, mens norske Carlsen må finde sig i en særdeles ærefuld andenplads – og jeg selv må finde mig i at have gættet forkert på de to. Det blev ved 3/5 af topspillerne, men det går vel også.

Forsøget er faktisk gjort flere gange før, bl.a. af Keene og Diwinsky, som for 20+ år siden i “Wariers of the Mind” kom til samme resultat – og Karpov som toer. Den gang var carlsen dårligt født 🙂

Magnus Carlsen, for en gangs skyld ikke nr. 1.

Hele listen over verdens 50 stærkeste skakspillere gennem tiderne ser derfor således ud:

1Garri Kasparov (Sovjet / Rusland)
2Magnus Carlsen (Norge)
3Robert J. Fischer (USA)
4Emanuel Lasker (Tyskland)
5Alexander Alekhine (Rusland / Frankrig)
6Anatoly Karpov (Sovjet / Rusland)
7José Raúl Capablanca (Cuba)
8Mikhail Botvinnik (Sovjet / Rusland)
9Viswanathan Anand (Indien)
10Paul Morphy (USA)
11Vladimir Kramnik (Sovjet / Rusland)
12Tigran Petrosian (Sovjet)
13Wilhelm Steinitz (Tjekkiet / Tyskland)
14Vasily Smyslov (Sovjet / Rusland)
15Mikhail Tal (Sovjet)
16Boris Spassky (Sovjet / Frankrig)
17Max Euwe (Holland)
18François-André Danican Philidor (Frankrig)
19Fabiano Caruana (Italien / USA)
20Viktor Korchnoi (Sovjet / Schweiz)
21Veselin Topalov (Bulgarien)
22Paul Keres (Sovjet)
23Akiba Rubinstein (Polen)
24Howard Staunton (England)
25David Bronstein (Sovjet)
26Adolf Anderssen (Tyskland)
27Johannes Zukertort (Tyskland)
28Louis Charles Mahe de la Bourdonnais (Frankrig)
29Bent Larsen (Danmark)
30Samuel Reshevsky (Polen / USA)
31Efim Bogoljubov (Rusland / Tyskland)
32Reuben Fine (USA)
33Levon Aronian (Armenien)
34Siegbert Tarrasch (Tyskland)
35Vasyl Ivanchuk (Sovjet / Ukraine)
36Carl Schlechter (Østrig)
37Harry Pillsbury (USA)
38Efim Geller (Sovjet)
39Boris Gelfand (Sovjet / Israel)
40Mikhail Chigorin (Rusland)
41Jan Timman (Holland)
42Miguel Najdorf (Polen / Argentina)
43Szymon Winawer (Polen / England?)
44Peter Leko (Ungarn)
45Geza Maroczy (Ungarn)
46Gata Kamsky (Rusland / USA)
47Lev Polugaevsky (Sovjet)
48Lajos Portisch (Ungarn)
49Sergey Karjakin (Ukraine / Rusland)
50Aron Nimzowitsch (Letland / Danmark)

Listen er naturligvis subjektiv og altid grundlag for masser af diskussioner blandt skakfolket. Hvem var størst – Jesus, Buddha eller Muhammed? Der går let religion i det, men en spændende liste er der kommet ud af det.

Hele listen (inkl. alle medlemmerne mange kommentarer (og der er mange!)) finder du på Chess24.

En længere artikel har de også lavet på Chess24.

For mine egne, tidligere artikler over listen: Part 1 og Part 2.

Og så skal vi da lige have et par partier af The Greatest, og hvad er bedre end at vise to af hans flotteste gevinster mod en anden supermand: Karpov, nr. 6 på all-time-hitlisten. Det ene er 16. matchparti fra matchen i 1985, måske det mest imponerende VM-parti, jeg kender. Et frækt bondeoffer i en sicilianer ender med en ond, sort springer på d3, og alle hvids officerer bliver stille og roligt skubbet tilbage mod første række. Det var dette parti, der gav Kasparov føringen i den berømte 85-match, som gjorde, at han slog Tals rekord som historiens yngste verdensmester.

VM-matchen, Moskva 1985; 16. parti

Det andet parti er fra Linares 93, en imponerende, positionel nedspilning af Karpov, vores generations måske allerbedste positionsspiller. Nyd bonden på c-linjen. Den vil fremad. Lars Schandorff havde partiet med i en af hans mange, fine Radio24Syv-programmer, men døm selv:

Linares 1993

I øvrigt er der risiko for, at vi i klubben vil lave en stribe “videoklubaftener”, hvor vi (efter at have købt adgangen til Chess24 og de 50 videoer) vil vise nogle af dem i vores hyggelige lokaler. Når vi har et par datoer, kommer de naturligvis i både kalender og på hjemmesiden.