Opera Euro Rapid

Magnus Carlsen i Tata (4. rd.) i dag og indtil d. 14. feb. spiller han og en stor del af resten af verdenseliten online i Opera Euro Rapid.

Hvor længe var Adam i Paradis? Ja, efter det amputerede, men dog meget levende Tata Steel er verdens topspillere igen tilbage bag computeren til endnu en gang onlineskak: “Opera Euro Rapid“, tredje trin i den stort opsatte “Meltwater Champions Chess Tour”.

Igen-igen er feltet super – klart af den slags, det kunne være fedt at se i levende live, men det kommer til at tage sin tid. 16 deltagere, og man starter med en “preliminary” round-robin, hvorefter de dårligste otte sorteres fra, mens de otte bedste spiller knock-out, som slutter i en grande finale.

De indledende runder spilles som “rapid” (15 min. + 1 sel./træk; ingen remistilbud før træk 40) over tre dage (5 rd./dag) fra i dag (lørdag d. 6. feb.), og finalen spilles 14. feb.

VM Carlsen startede skidt med et tab til formstærke Wesley So, men vandt over Aronian i 2 og Mathias Bluebaum i 3. 2/3 er nok til en delt føring, idet MVL fik skovlen godt under So, og Aronian lige efter slog MVL. Alle har 2/3 ligesom Shankland, Giri, Radjabov og Nepo. Flot felt; god underholdning.

Som altid, når Carlsen er med, kan slaget følges på Chess24 – her 5. rd.

Officiel website: www.championschesstour.com.

Stilingen efter 1. dag:

Carlsen har 4/5 (efter tabet i 1. runde) fulgt af Nepo og So med hver 3½ og MVL, Giri og Radjabov hver 3/5. 6. runde i morgen søndag kl. 17 dansk tid.