Opera Euro Rapid kvartfinaler

Filipinsk-amerikanske Wesley So var overbevisende i kvartfinalen mod Jan-Krzysztof Duda.

Først var de 16. Så skulle de gennem en stor, 15-runders alle-mod-alle, inden feltet var kogt ned til otte. Disse otte har de seneste to dage spillet minimatcher parvis, én match pr. dag (max fire partier) og ved ligestilling efter matcherne hed det omkamp.

Magnus Carlsen startede flot (2½-½) mod hans tidligere nemesis, Daniil Dubov, men fik lige så effektivt klø i den anden match (½-2½). Omkamp i lyn, hvor MC hev det længstre strå 2-1.

Franske Maxime Vachier-Lagrave vandt første match 2½-1½ over armeneren Levon Aronian, mens onsdagens match endte 2-2. Det gik MVL videre på.

Før matchen mellem So og Duda. Det møde slap So klart bedst fra.

De to dages mest effektive indsats blev leveret af den formstærke amerikaner (ex-filipinske) Wesley So, som vandt begge matcher sikkert mod polske Jan-Krzysztof Duda. 2½-1½ og 2-0 blev resultatet.

Ved Anish Giri – Tejmur Radjabov endte begge matcher uafgjort, men dog med azerbaidjaneren i førersædet. Radjabov afgjorde det derpå ved at vinde andet lynparti til 1½-½ i lyn.

Morgendagens parringer hedder Carlsen – MVL og So – Radjabov med hvid i første parti til Carlsen og So. Især So og Radjabov virker meget formstærke, mens Carlsen har nogle sjove udsving en gang imellem. Jeg gætter dog på Carlsen – So i finalen og So som samlet vinder. Måske 🙂

Chess24

www.championschesstour.com

Update:

Lidt ros til spåmanden – i hvert fald mht. de første to matcher. Carlsen vandt sikkert 2½-½ over MVL, og So kørte den hjem med 2½-1½. Tre hvide gevinster og en sikker remis til sidst.

Returmatcher i morgen kl. 17.