Nepo-Giri i finalen.

Anish Giri i Tata. Han slog effektivt Wesley So
og er klar til finalen mod Ian Nepomniachtchi

Det kører ikke rigtig for verdensmester Carlsen. I hvert fald ikke som det plejer at køre for mesteren. Allerede i et par tidligere partier måtte den mentale dommer ind og dømme “slinger i valsen”, og her i semifinalen kom stopklodsen i form af russeren Ian Nepomniachtchi. Superinteressant match, da Nepo sammen med MVL jo fører den afbrudte kandidatturnering og derfor har gode muligheder for en VM-match i november.

Allerede i første match gik det galt. Tre remiser og en sort gevinst til Nepo i 3. parti, og så var oddsene ikke gode for Fætter Magnus: Han skulle vinde i anden match for blot at komme i omkamp. Det lykkedes faktisk, men ikke uden slinger, for efter en indledende remis tabte Magnus (igen) som hvid i 2. og skulle nu vinde de to sidste for at komme i omkamp.

Men Carlsen er god under pres, så søreme om han ikke vandt både 3. og 4. til en samlet sejr 2½-1½.

Så løb han tør for held. Remisen i 1. parti siger måske meget godt, at mesteren ikke er i den sædvanlige superform, for i et fordelagtigt slutspil med T+S mod T satte han (sgu, 45 sek. igen) sit tårn direkte i slag og havde nu pludselig et slutspil i underkanten med T vs. S. Det holdt han dog, men godt nok klumret.

Hertil og ikke længere, for Nepo vandt sit tredje sorte parti, da Carlsen i et slutspil med D + 3B til hver side nærmest glemte sorts fribonde. Hvid sluttede “elegant” med at sætte damen i slag, så igen røg verdensmesteren ud før mållinjen.

I den anden match viste Giri nerver af stål. Bagud 1½-½ mod So i den første match skulle han vinde begge de sidste for at vinde matchen – og han gjorde det sgu.

Anden match startede med tre remiser, og så skulle So vinde for at få omkamp. Igen havde Giri helt styr på paragrafferne og vandt sikkert som hvid i en franskmand, hvor So aldrig fik lov til noget farligt. I hvert fald ikke noget, der var arligt for hvid, så Giri skal nu spille finale igen-igen.

Giri har haft et par flotte måneder her i det coronalukkede 2021 og må vel være en slags favorit. Samtidig er det et interessant forspil til aprils kandidatturnering. Dér fører Nepo og MVL med 4½, mens Giri har 3½. Det kan ændres på ét parti 🙂

1. match2. matchplay-off
Magnus CarlsenIan Nepo1½-2½2½-1½½-1½
Anish GiriWesley So2½-1½2½-1½

Nepo-Carlsen, 2. match

Nepo-Carlsen, blitz-omkamp

Giri-So, 2. match

Giri-Nepo, finale

Carlsen-So, 3.4.-play-off

Giri-Nepo spilles i morgen lørdag kl. 17. Hvis partierne går tiden ud, starter de næste kl. 18, 19 etc. Bliver partierne hurtigere færdige end “full time”, starter de efterfølgende tidligere (som de andre dage), så det er kun kl. 17, der er fastlagt.