New In Chess Classic – Knockout

Kandidatturneringen er slut, russeren Nepo har spillet sig til en VM-match mod Magnus Carlsen i Dubai, og så sker der ikke mere – vel? Joda, der er nemlig et yderst levende turneringsliv på nettet med deltagelse af alle de, der ikke måtte være med i Kandidaten.

Og det er mange. Faktisk er verdenstoppen historisk bred, og det er ganske utroligt, hvad der er af spillere lige under. Og så lige Magnus Carlsen, som naturligvis ikke var med i Kandidaten. Men tjek Nakamura, Mamedyarov, So, Duda, Aronian og Radjabov. Verdensklasse det hele, og alligevel var der ikke plads til dem i Kandidatturneringen. De spiller så i New In Chess Classic, den femte turnering i “Meltwater Champions Chess Tour”.

Som mange andre turneringer på nettet er New In Chess Classic efter formatet “rapid” med 15 min. pr. parti + 10 sek. pr. træk. De 16 spillere dystede alle-mod-alle, hvorefter de øverste otte gik videre til den efterhånden traditionelle knock-out-turnering. Carlsen toppede med 10½/15 foran Nakamura og Mamedyarov med 9½ hver. So og Aronian nåede 9 pts.

Preliminaries findes på Chess24.

I knock-out-fasen overlevede Carlsen mødet med først Radjabov og siden Aronian for at nå finalen. Modstanderen dér blev Hikaru Nakamura, der måtte slå først Quang Liem Le (Vietnam) og Mamedyarov.

Første finalematch blev spillet lørdag, og Carlsen sejrede sikkert med 3-1 efter gevinster i 3. og 4. parti.

I anden match (søndag) startede Nakamura bedst med en gevinst i første og remis i det andet. I 3. gik det så galt, da Carlsen fik lov at sprænge Nakas forsvar til atomer med et kvalitetsoffer. I 4. matchparti skulle Carlsen blot have en halv for at vinde sammenlagt. Hvis Nakamura vandt, hed det lynomkamp og til sidst armageddon. Men den sikreste måde at score en remis er som bekendt at få en gevunsstilling, så ved bedømmelsen +5 til Carlsen valgte han ikke at føre gevinsten i mål, men tog den halve.

Samtidig spilledes matchen om 3.-4.-pladsen. Aronian og Mamedyarov spillede 2-2 i første match (FIRE sorte gevinster!), og 2. match vandt Mamedyarov efter to sorte gevinster i 1. og 3. parti og en remis i 2. Af syv partier fik hvid ½ point sammenlagt – sort 6½! Mamedyarov er i hvert fald kommet sig over den gang Covid, der kostede ham deltagelsen i Wijk an Zee i januar.

Anden finalematch – Chess24

Anden match 3.-4.-pladsen – Chess24