Konsultationsskak mod Silkeborg lørdag d. 8/5 kl. 11

Fra konsultationsmatchen i 2019: Silkeborg til venstre,
Skanderborgs vinderhold til højre.

Verden er underlig. Kun de færreste mener vel, at det sidste år har været “normalt”, og vores fælles skakverden er ingen undtagelse. Javist, vi har i år haft Wijk an Zee og Kandidatturneringen i Yekatarinenburg, men derudover har skak været en disciplin på internettet. Pylreministeriets mere eller mindre forståelige restriktioner har effektivt slagtet alt klubliv i alle sportsgrene, og skak har ikke været nogen undtagelse. Det har desværre stadig lange udsigter, inden vi igen kan mødes til rigtig skak uden sprit, mundbind og coronapas.

En af heltene fra 2019, Leif Møller, er med igen.

Og dog, for udendørs må vi godt, så vi sendte en invitation til Silkeborg og tilbød dem revanche for kampen for to år siden, og de takkede JA. Så de to klubber, Midtjyllands bedste og mest velfungerende, vil

Lørdag d. 8/5 kl. 11 – 15 foran Kulturhuset, Adelgade,

mødes til det andet, officielle konsultationsparti mellem klubberne.

Reglerne er præcis som sidst: Fem spillere pr. hold, og da det er et breddearrangement er der sat en snitrating på max 1500, og ingen spillere må være over 1700. De to hold trækker lod om farverne, og så spilles der på ét bræt med fuld diskussionsret på begge sider af nettet. Af den grund vil holdene sidde nogle meter fra hinanden, og trækkene bliver overbragt af en neutral (fx mig).

Betænkningstid som i langtidsskak, dvs. 1½ time + 30 sekunder/træk. Der vil være hele tre ure i omløb: Et pr. hold til at holde nogenlunde styr på tiden plus et officielt ur, som turneringslederen (Claus Qvist) holder styr på.

Skanderborgs hjemmebanehelte; dog med Hans Skovhus på holdet i stedet for en hjemmeisoleret Vibeke Grue:

Bjarne Berring Rasmussen (kaptajn)
Leif Møller
Jonas Chul Larsen
Allan Erik Andersen
Hans Skovhus

Og Silkeborgs udebanehold er:

Knud Mogens Jakobsen (kaptajn)
Steen Konradsen
Iver Liin
Nils Tjellsen
Paul Cook

Alle sammen gode og kampivrige folk uden trang til hurtige remiser. Lørdagsunderholdningen er sikret.

Vi starter som sagt kl. 11, men vejrudsigten er “kølig” det meste af dagen, så tag lunt kluns med.

Vi fixer demobræt og stort bræt som sidst, og også et par brætter og ure til “hyggespil”. Så kom og hep på vores stolte krigere i deres kamp for at genvinde den ikke-eksisterende pokal. Eller blot lidt hyggesnak det eneste sted i verden, vor forsigtige regering tør lade os mødes uden bordbestilling: Udendørs. Til gengæld sørger klubben for lidt at spise og drikke til helte og tilskuere.

Så kom glad, hep på drengene, og få et rigtigt parti skak for første gang i mere end ét år.

Hold Skanderborg (De Hviiie) diskuterer næste træk.

Man kan godt være cool og spille skak samtidig.

Fra lodtrækningen i 2019. Skanderborgs Kaptajn Thomas Hansen
viser Kaptajn Knud Mogens, at Silkeborg trak de sorte brikker.