GM-turnering og SMUK-Skak i august!

Fra en svunden tid, hvor vi kunne mødes til både hyggelig og alvorlig kappestrid på det skakternede bræt. Den tid kommer heldigvis nu tilbage, for d. 20.-22. august er det tid til den årligt tilbagevendende SMUK-Skak.

En genneført kedelig, coronadomineret sæson er heldigvis ved at være slut. Som al anden sport/spil har skakken i snart 1½ år været underlagt et rædsomt åg af umulige restriktioner, så umulige at al nærskak har været lukket ned. Men NU er der lys forude! Vaccinationerne skrider frem, smitten er på vej ud, og allerede nu kan vi igen mødes fysisk over brættet – helt som i “gamle dage” uden hverken mundbind eller alt for snærende forsamlingskrav.

At medlemmerne vitterlig er dejligt skaksultne, ses af fremmødet til de hyggelige og uformelle tirsdagsturneringer, vi har haft kørende de sidste tirsdage. De er så populære, at bestyrelsen har lover at lade hyggeskakken køre videre hver tirsdag. Start kl. 18.30, som Morten har skrevet om allerede.

Også på de højere nagler kommer vi til at starte den coronafri sæson op for fuld skrue. Lige efter sommerferien kommer vi nemlig til at lægge ud med både en EMT og en GM-turnering – samtidig!

EMT’en først: SMUK-Fest er (igen) blevet blevet aflyst, men det bliver SMUK-Skak ikke. Næh, den får i stedet en ekstra spand kul, så vi starter sæsonen ud med en fem-runders weekendturnering fra d. 20. til 22. august. Spillestedet er Morten Børup-skolen, og fredag spilles ÉN runde, mens der lørdag og søndag spilles TO runder God, komprimeret action for alle.

Invitation, tilmelding og smugkig på de øvrige deltagere sker lettest på skak.dk.

To af Skanderborgs IM’ere med GM-ambitioner: Bjørn Møller Ochsner (t.v.) og Filip Boe. Bjørn mangler kun én norm for at lande GM-titlen.

GM-turnering: Vi stopper ikke ved EMT’en, for fra lørdag d. 14. til og med søndag d. 22. er Skanderborg Skakklub vært ved den første lokale GM-turnering siden Samba Cup i 2005(!). 10 deltagere, ni runder, og blandt deltagerne finder vi tre GM’er, fem IM’er og en enkelt WIM. Den tiende deltager kommer til senere.

De tre GM’er er Sabino Brunello (Italien), Yuri Solodovnychenko (Ukraine) og Gabor Nagy (Ungarn), og blandt de håbefulde IM er fire af Skanderborgs drenge: Bjørn Møller Ochsner, Nikolai V. Pedersen, Frederik Svane og Filip Boe. Hvis Bjørn klarer de skrappe skær, får han GM-titlen som den fjerde(!) Skanderborgspiller. De tre første var som bekendt Davor Palo, Mads Andersen og Jonas Bjerre.

Da GM-gruppen tyvstarter en uge før, spilles de første seks runder på Kulturhuset (hver dag kl. 17-22), mens de sidste tre spilles på Morten Børup sideløbende med EMT’en. Så hvis breddespillerne skulle savne lidt at kigge på mellem trækkene, er der lige ved siden af GM-skak at følge med i. Ikke dårligt – ligesom DM classic, når ellers det bliver muligt igen. Indtil da er det bare at få tilmeldt DIG SMUKskak, hvilket sker på skak.dk.

Det bliver fedt, det her!