SMUK-Skak GM 8. rd.

Brunello-Nagy, 8. rd. Sort fastholder en flot fordel med 30. – Ta8 og march med a-bonden. Men tiden, altså. Nagy havde kun 1 min. tilbage.

Kun 1½ meter fra målstregen var det ved at være NU, hvis placeringen skulle forbedres – eller forværres.

To af de spillere, der forventeligt var med i de øvre luftlag, var Sabino Brunello og Gabor Nagy. De mødtes her i 8., og et godt gæt på udfaldet ville være “remis”, men næppe som det skete. En dronninggambit gled over i noget, der mere lignede en droningindisk, og undevejs spillede hvid flere upræcise træk. Ikke store bøffer, men bare ikke det bedste, og omkring træk 15 synes computeren, at sort har klar fordel. Omkring træk 20 er fordelen vindende, og 5-7 træk senere siger Klipfisken -5 primært pga. en fri a-bonde og D+T på hver side.

Men så begyndte sort at spille upræcist. Hvad er der fx i vejen med Ta8 og march med a-bonden? Tjek diagrammet; det ser ret enkelt ud, men det er jo ikke mig, der er stormester. Få træk efter havde sort smidt hele fordelen og a-bonden bort, og man tog remis. Mystisk; ½-½ efter en større gyngetur.

Skak er i det hele taget svært at spå om, for jeg ville til hver en tid have gættet på, at en noget spillesvag Lindgren ikke ville kunne matche den effektive Svane. Men det kunne den unge svenske godt ogdet endte som en ret kontrolleret, modtaget dronninggambit, hvor ingen af de to spillede kom i nærheden af noget, der kunne ligne en fordel. ½-½.

Vor chefbagermester, Vibeke Grue, i en uformel hyggelig snak med ratingfavoritten, Yuri Solodovnichenko.

Et andet parti, der kun “burde” gå en vej, var Yuri S. mod Nikolai V. P. Danskeren har ikke haft nogen fed turnering, men har dog lavet fire halve, hvor i hvert fald to var missede gevinster, så man skulle ikke regne med, at Nikolai bare sådan lagde sig fladt ned. Nemlig, nej. En lidt usædvanlig spanier fik åbnet sorts b-linje, hvorefter hvid rokerede langt. Det så mystisk ud. Gu’ ved, om Yuri undervurderede Nikolai, for sort havde gennem store dele af midspillet gode chancer. I diagramstillingen vil Klipfisken fx spille 17.- c4.

Her siger maskinen, at sort holder på en fin fordel ved 17. – c4. Det ser dog rædsomt kompliceret ud, men for en gangs skyld var Nikolai ikke i grov tidnød.

I stedet fadede Nikolais fordel ud, og de sidste mange træk stod barometeret på 0. ½-½, fint nok, men for tredje gang havde Nikolai chancen for en hel mod en af girafferne.

Og dagens landskamp: Polen-Skanderborg: 1-1. Det var fordi Filip som sort havde fornøjelsen af Igor Janik, og Bjørn som hvid sad overfor fru Janik, Julia Antolak.

Filip stod længe fint som sort i en catalaner, men omkring træk 15-17 begyndte en masse vilde komplikationer, og dem kom han ikke tørskoet gennem. Få træk efter sagde barometeret +3 til jenden, og det blev kun værre og værre, inden Filip måtte stryge flaget. 1-0.

Bjørn (t.v.) nyder udsigten og Phillip Lindgrens gode selskab foran Kulturhuset.

Så gik det bedre ved siden af, hvor Bjørn langsom og sikkert fik fejet Julia ud over bagkanten. En “uregelmæssig åbning” fik sort til at lave flere ikke heldige afbytninger, og Bjørns stilling blev bare bedre og bedre. Den ene, positionelle fordel afløste den anden, og fra træk 21 led sort gevaldigt under en evigt svag bonde på c7 udsat for en pivåben linie og en masse sultne, hvide officerer. De sorte huller blev besat af lette, hvide officerer, og et hvidt kvalitetsoffer på c5 i træk 41 demonstrerede, at tårnet ikke altid er bedre end løberen. Det hjælper også, når man får et par næsten fri a- og b-bønder, og resten var “teknik”. 1-0.

Dagens resultater:

Sabino B.Gabor Nagy½-½
Phillip L.Frederik Sv.½-½
Yuri S.Nikolai V. P.½-½
Bjørn M. O.Julia Antolak1-0
Igor JanikFilip Boe O.1-0

Tjek dagens partier her:

LiveChessCloud

Liveskak.dk

Chess24

Turneringstabellen

I toppen har Svane 6/8, Yuri S. og Nagy 5½ og Brunello og Bjørn 4½ hver. Parringerne ser sådan ud:

Frederik Sv.Yuri S.
Gabor NagyPhillip L.
Nikolai V. P.Bjørn M. O.
Julia AntolakIgor Janik
Filip Boe O.Sabino B.

Det ultimativt mest interresante parti må være Svane-Yuri. Direkte showdown om titlen (dog afhængig Nagys parti), og Svane mangler en halv for GM-normen. Det mest uinteressante parti er nok det interpolske familieopgør, men det kan jo være, der er en, dre skal have hævnet “noget”.

Husk, at sidste runde (starter kl. 10.00!!!). Partierne kan findes her:

LiveChessCloud

Liveskak.dk