Jonas Bjerre med i TePe-Sigemann

Jonas Bjerre under EM’s 3.rd. i Reykjavik.
Foto fra turneringens hjemmeside.

Det gode, svenske advokatfirma Sigemann har i mange år haft en ledende chef med et stort hjerte for skak, og den interesse er gennem årene blevet brugt til at afholde en fin række internationale GM-turneringer med historisk set gode besætninger. Faktisk så gode, at netop TePe-Sigemann har en slags status som Skandinaviens stærkeste, lukkede turneringer. Ikke hvert år, for der har været et par “huller” i kalenderen, men i år er turneringen tilbage for fuldt skrald.

De fleste af TePe-Sigemann-turneringerne er blevet holdt i Malmø, men enkelte af dem er blevet afholdt 50-50 mellem Malmø og København/Taastrup. Altid spillet under remragende forhold, og altid med rigtig gode og interessante spillere – fx Ivanchuk og Peter Heine i hans mere aktive dage.

Årets turnering er ingen undtagelse. Den løber af stablen fra d. 23. til d. 29. september, og den mest profilerede af de otte deltagere skulle have været ex-VM Anatolij Karpov, som aldrg før har spillet en turnering i Skandinavien. Han skulle matches mod bl.a årets Wijk an Zee-vinder Jorden van Foreest, den unge, tyske supermand Vincent Keymer og engelske Gawain Jones, men desværre er ex-VM’eren blevet forhindret, og så skulle de gode svenskere bruge en reserve, og det valg fandt på …… Jonas Bjerre!

Jonas bliver eneste mand i feltet med en ELO under 2600 (2550 før justering for Islandsresultatet), så det bliver vel hans stærkeste, lukkede turnering indtil videre. At blive inviteret til sådan en kræver en del, og dér har Jonas’ fine præstation på Island utvivlsomt spillet en stor rolle. Det bliver spændende, men også svært.

Læs videre på turneringens hjemmeside.

Program.

Spillestedet: Elite Plaza Hotel, Malmø.