Ligaoplæg: Klassikere og opgaver

Det blev en hyggelig torsdag aften i Skanderborg Skakklub, hvor Nicolai V.P. først underholdte med at gennemgå to klassikere – Casablanca mod Alekhine, VM match 1927 21. matchparti samt Capablanca mod Tartakower New Your 1924, 6. runde. Efter de to partigennemgange blev der løst opgaver fra “Attack and Defense” af Dvoretsky og Yusupov, til den helt store guldmedalje, herunder blev “kandidattræk” og valg af disse gennemgået. Aftenen blev krydret med rødvin, kaffe, kage og chokolade.

Måske Corona endnu afholder nogle fra at møde op til foredrag, eller også er to gange skak på en ugen måske at stramme skruen – ? – deltagerantallet til sæsonens to første “Ligaoplæg” må konstateres at være i den lave ende, lidt ærgerligt for foredragsholderne, men de fremmødte får en god og lærerrig aften da snak, diskussion og spørgsmål tilrettes dem; Vibeke lærte bl.a. lidt om bondefremstød og Hårup fik syn for sagen hvorfor man ikke slår “den bonde”.

Tak til Nicolai for en god og lærerrig aften.