Hold-EM: Guld til Jonas Bjerre!!!

Guld til Jonas, Skanderborg og Danmark, da knægten opnåede bedst score af alle på 3.-brættet. Sølvet gik til Gawain Jones (t.h.) og bronzen til Wijk an Zee-vinderen Jorden van Foreest (t.v.). Fornemt selskab for alle parter.
Foto: Sune Berg Hansen.

Det (pletvist) unge, danske landshold gjorde det nogenlunde i Slovenien, men selvom holdskak er et, nå ja, holdspil, vil Hold-EM 2021 nok blive husket mest for en aldeles imponerende solopræstation, nemlig 17-årige Jonas Bjerres.

Jonas Bjerres imponerende scoringer ved Hold-EM. Samlet giver det en præstationstating på 2793 – bedst af alle på 3.-brættet og 3.-bedst af alle ved EM! Det gav en fortjent guldmedalje.

Efter sejren mod Tjekkiet, ventede England i 8. runde, og det blev desværre stople ud med et knebent 1½-2½-nederlag. Både Mads og Jonas tog en halv fra briterne, mens Thybo stod for det enlige danske nederlag. Øv, for en gevinst dér havde skudt Danmark helt op i den tynde luft.

I 9. og sidste runde ventede så Østrig, anført af den tidligere Xtracon-vinder Markus Ragger. Et godt hold, som vi sagtens kunne slå sig på, men det skete kun delvis. Formsvage Thybo sad over, så Jonas havde hvis på 2.-brættet og leverede en strålende indsats mod en god GM og høstede endnu et point til den svulmende konto. 1-0 til Danmark. Tjek partiet HÉR.

Desværre holdt glæden ikke så længe, for Allan Stig fik en remis, hvorefter holdleder Sune formentlig spillede sig selv af hans eget landshold ved at tabe. Til sidst var der Ragger-Mads A., hvor vores GM i slutfasen havde en mindre fordel med to lette for et tårn, uden at det dog lignede en gevinst. Så 2-2, og Danmark blev officielt nr. 19 med 9 matchpoints (MP) og 18½ brætpoints (BP). Af de 18½ tog Jonas de 7½. Og som et kuriosum vandt Jonas alene flere partier (6) end resten af det danske landshold – tilsammen (5)!

Men individuelt strålede Jonas, og scorede den bedste præstationsrating af 30 spillere på 3.-brættet. Tjek HÉR. Udover Allan Stig med 4/7 er Jonas faktisk eneste dansker med positiv score(!). Husk dog lige, at Mads har taget det hårde 1.-bræt, og 3½/8 er ikke så ringe endda.

Individuelle scorer:

PointsSpillede
partier
%-scoreRating-
performance
Mads Andersen843,8 %-2,8
Jesper Thybo3837,5 %-16,8
Jonas Bjerre881,3 %+22,2(!)
Allan Stig4757,0 %-5,6
Sune Berg530,0 %-18,3
Hold-EM 2021: Danmarks individuelle scorer. Som det ses, scorede Jonas langt over forventet, mens Mads og Allan scorede lidt under. Thybo og Sune underpræsterede slemt.

Endelig skal Skanderborg Skak også liiiige kippe med flaget for danske Rasmus Svane fra Lübeck. Han spiller desværre skak for Tyskland og fik en sølvmedalje på 5. bræt for en flot ratingpræsentation på 2710.

Helt oppe vandt Ukraine 3-1 over Armenien, mens Frankrig “kun” slog Azerbaijan 2½-1½, så begge hold havnede på 14 MP og 21½ BP. Ukraine fik tildelt guldet på bedre korrektion. Polen, Spanien, Azerbaijan og Armenien tog de næste pladser, mens russerne igen-igen skuffede i holdskak.

Alireza Firouzjas imponerende streak ved Hold-EM.
Det har ikke mange gjort bedre – ever!

Individuelt havde EM én stjerne, der var lidt større end Jonas, nemlig iransk-franske Alireza Firouzja. Med 8/9 på topbrættet (i dag gevinst over Mamedyarov) leverede han en præstationsrating på hele 3015 (tjek bræt 1 HER) og bragte samtidig sin live-rating over 2800 som en ny verdenstoer (efter Carlsen). Tjek 2700Chess. Firouzja er den yngste af meget få, der krydser denne fantomgrænse, og Carlsen bør allerede nu begynde at forberede sig mod hans næste udfordrer – hvis altså han vinder i Dubai.

Chess24 har en fin historie om den unge knægt fra Mellemøsten.

Firouzjas præstation var klart den bedste af alle: 3015. Næstbedst blev Ukraines Volotkin (2824), og med 2793 ligger Jonas altså som 3.-bedste individuelle præstation af ALLE. Jonas har i live-rating allerede overhalet Mads Andersen og kan ikke være mange points fra Thybo, der har sat lidt til ved EM, og derved æren som Danmarks stærkeste, aktive spiller. Not bad, not bad! Og så for en 17-årig.

Sidste runde og Jonas’ guld er også beskrevet i skak.dk.