Så er det NU: Carlsen-Nepo! + update

Det er nemlig lige præcis i dag, hvor den længe ventede VM-match mellem Magnus Carlsen og hans jævnaldrende, russiske udfordrer, Ian Nepomniachtchi, starter.

Spillestedet er som bekendt Dubai, UAE, og titlen afgøres i løbet af 14 partiers klassisk skak med 2 timers betænkningstid pr. spiller. Skulle der (ligesom Carlsens matcher mod Karjakin og Caruana i hhv. 2016 og 2018) ikke være nogen, der har nået de krævede 7½ pt., fortsætter de med rapid og blitz indtil det afslutende armageddonparti.

Hvem vinder?

Det ved vi om en måned, men hvis vi skal tro både bookmagere og internettets mange hjemmeeksperter, er Carlsen klar favorit. En af dem, der er knapt så overbevist, er Judit Polgar, som undrer sig over så få, der tror på Nepo. Mens hun hos Karjakin og Caruana fornemmede spillere, der allerede før starten mest håbede på et hæderligt nederlag, er Nepo en gut, der faktisk mener, han kan vinde.

Jeg selv er enig. Nepo er en super interessant gut med et godt vinderinstinkt og dertil verdens stærkeste computer i ryggen. Jeg tror på en ret lige match, men forhåbentlig med flere gevinster end de to, dræbende kedelige forgængere. Hhv 2 og 0 gevinster i de 12 partier er ikke fedt for skakken som tilskuersport. Men Nepo er en anden end de kedelige K. og C., og jeg tror på flere gevinster til begge sider, men stadigvæk en ret lige match.

Time will show. Cirkus C-N starter i dag kl. 13.30 dansk tid.

Chess24′s VM-side

Chess24 (partier)

********************* Update *********************

1. parti blev ikke uventet en ret sikker remis, men bestemt ikke en kedelig en af slagsen. Nepo havde hid og fik en minimal fordel i en spanier efter et norsk bondeoffer. Men over remisgrænsen kom de aldrig. ½-½.

Hele partiet kunne følges i TV på NRK1, endda med kommentarer. Det kan 2. parti så ikke, men prøv i stedet på NRK2. 2. parti (lørdag) er med Carlsen som hvid, og igen ofrede han en bonde. Denne gang en modtaget dronninggambit, hvor sort beholdt c4-bonden. Det slap Carlsen ikke så godt fra. Der røg en kvalitet, og Stockfish giver Nepo (sort) +1.

Yderligere kommentarer senere i dag.