Jonas Bj., Mads A. og Filip Boe til Speedchess

En succes må gerne gentages, og dette gælder også det sjove koncept “speed chess”. Det blev som bekendt prøvet første gang sidste år med Jonas Bjerre som vinder over Altmeister Sune Berg i finalen, mens Mads Andersen måtte finde sig i at blive slået ud inden finalen.

I tirsdags var det til til version 2.0. Næsten samme koncept som 2021: Seks håndplukkede elitespillere og to kvalifikationsspillere (mod syv + én sidste år). De to kvalifikationsrunder blev vundet af hhv. Filip Boe og Nikolai Kistrup, og sidstnævnte vandt dermed fornøjelsen af at få bank af Jonas.

Som sagt, så gjort. 5+1-formatet (5 min. + 1 sek increment/træk) gav en vis Jonas-fordel, 3+1 gav en endnu større fordel, og i bullet 1+1 fejede topseedede (og regerende mester) Jonas nogle gange gulv med sin heroisk kæmpende, unge modstander. Så samlet 14½-3½, og Bjerre Junior er sikkert videre til semifinalen. Men han kæmpede godt, unge Kistrup, og tog nederlaget pænt.

Næste mand i ilden bliver Filip, der har trukket andenseedede Jesper Thybo; dato: onsdag d. 9. marts kl. 19. Tjek Twitch (se nedenfor). Det ser op ad bakke ud, men Filip er ikke uden chancer, og jeg forventer en jævnere match end i tirsdags.

Artikel på skak.dk

Bjerre-Kistrup, Twitch (med Ellen Fredericia og Filip Boe som kommentatorer)