Konsultationsskak mod Silkeborg lørdag d. 20/5

Team Skanderborg i livlig diskussion i en match (2021) mod Silkeborg.

I anledning af Covids nylige død vil Skanderborg Skakklub genoptage en af forårets herlige traditioner: Konsultationsskakken! Og igen i år bliver modstanderen Silkeborg, som har taget handsken op og gerne vil møde vores drenge og piger til en hyggelig match i forhåbentligt godt vejr. Vi har bestilt det 🙂

Som de tidligere deltagere vil vide, består konsultationsskak af TO hold – ét fra hver klub, og med fire-fem spillere pr. hold. De to hold sidder ved hvert sit bord (med passende afstand, forstås), og stilling, planer og træk der må frit diskuteres på holdet. Der spilles kun på ét bræt, men alle på holdet har ret til at tænke højt og dele deres mening med resten af holdet. Meget lærerigt, når der analyseres og diskuteres.

Når holdet så har besluttet sig for et træk, overleveres dette af en neutral “runner” til modstanderholdet, som så kan spekulere højlydt over trækket. Altså helt som et normalt parti skak, men med den lille detalje, at både hvid og sort udgøres af et helt hold tænke- og snakkelystne spillere, der skal enes om et træk hver gang.

Der spilles med ur, så hvert hold får et ur, hvor de selv skal holde øje med tiden. Vi kører med normal turneringstid – dvs. 1.30/40 træk + 30 sek. pr. træk. Det “officielle ur” styrer turneringslederen.

Datoen bliver som skrevet lørdag d. 20. maj, og som ved de tidligere matcher kommer det til at foregå på pladsen foran Skanderborg Kulturhus (se foto). Forventet start kl. 11, så vi får et godt overlap med butikkernes åbningstid. Forventet afslutning kl. ca. 15.

Ved lodtrækningen om farverne: De to kaptajner, Bjarne B. R. (Skanderborg) og Knud Mogens (Silkeborg) afgør farverne.

Kaffe og den slags får vi fra caféen, og der vil også være nogle borde/stole med brætter og brikker, forbipasserende kan lege med. Og naturligvis vores store brikker, som har det med at tiltrække god opmærksomhed fra forbipasserende.

For at sikre, at det vitterlig er et breddearrangement, har vi sat en øvre ratinggrænse for holdets deltagere: Max. 1500 i snit, og ingen spillere må ligge over 1700. Så har du under 1700 (gerne mindre) og synes om ideen – plus har tid og lyst d. 20/5, så skriv til Claus Qvist (clausqvist@gmail.com), og meld dig under fanerne.

Team Silkeborg analyserer.

Der er som sagt plads til fire-fem spillere på holdet, og pladserne fordeles, så snart vi har et hold, der klarer kravene. Alle andre er naturligvis velkomne til at komme og hjælpe til eller blot tage et par hurtige partier med en passende modstander. Vi har som sagt bestilt godt vejr, så det bliver med garanti en god dag. Skulle bønnerne opad ikke blive hørt, kravler vi indendørs i Kulturhuset.