World Cup, 6. runde, dag 1 + 2 + omkamp

Den moralske verdensmester, Magnus Carlsen, leverede en overbevisende indsats mod hypertalentet Gukesh.

Det er svært at spå – især om fremtiden, og sjældent har jeg taget mere fejl, end da jeg skulle forsøge at gætte vinderne af 6. rundes (= kvartfinalernes) første møder. Inderne har jo imponeret meget, så jeg mente, at Gukesh meget vel kunne give problemer for Carlsen. Not so, for nordmanden spillede hele partiet flot og præcist og endte med (som sort) at tage hele pointet. Fejlskud nr. 1, men døm selv HÉR.

Pragg mod Erigaisi, og det slap han ikke godt fra.

Fejlskud 2: Meget bedre blev det ikke, da den ellers meget sikre Pragg med hvid måtte ned mod landsmanden Erigaisi efter et formidabelt springeroffer på g3 (HÉR).

Dominguez-Caruana – tæt på en hvid gevinst.

Fejlskud 3 kom, da ex-cubaneren Leinier Dominguez havde godt fat i kraven på den ellers ret sikre Caruana. Fabiano klarede sig ud af moradset med en halv, men han var godt nok ude i tovene omkring træk 36-53. Tjek HÉR.

Vidit-Abasov, 6 rd, dag 1.

Sidste parti var mellem Vidit og overraskelsen, den lokale Abasov, hvor jeg kækt slog ud med armene og mente, at det var nok den letteste match at forudsige. Den klarer Vidit nok, men det gjorde han absolut ikke. Med de hvide fik han kun en halv uden på noget tidspunkt at have haft gevinstchancer. Inderen må satse på dagens sorte parti.

Næste uges lottokupon er hermed aflyst 🙁

******************* Update *******************

Onsdagens revancheopgør gav ikke mange overraskelser (i forhold til dag 1 – ikke mine egne, jammerlige forudsigelser. Gukesh havde de sorte mod Carlsen og fik ifølge Stockfish en mindre fordel, men over remisgrænsen kom partiet aldrig. 1½-½ til Norge, og Gukesh er ude.

Azerbaidjanske Abasov viste sig igen som en superspiller. Han holdt Vidit i kort snor og endte med en solid fordel og tilmed en mat. Imponerende, og vi var nu nede på to indere. Uheldigvis spiller de mod hinanden, og det har givet to sorte gevinster: Erigaisi vandt i går, og Pragg i dag. Der er omkamp torsdag.

Endelig var der det rent amerikanske opgør mellem ex-cubaneren Leinier Dominguez og Fabiano Caruana. Dominguez var en kvart µm fra at nette partiet i går, men det blev en halv, og i dag viste Caruana ingen nåde: Sikker gevinst i et D + L/S-slutspil med to bønder i overvægt.

Alle partier fra 6. runde ses HÉR. Brug højre-venstrepilene ved siden af spillernes navne for at scrolle til det næste parti:

Scrolling i Chess24: De røde pile bruges til at hoppe videre til næste parti. Den gule op-ned-pil bruges til at finde enkelte partier. Prøv selv.

******************* Update *******************

Omkampen mellem de to unge indere, Erigaisi og Pragg (Rameshbabu Praggnanandhaa!!) endte med en overvældende sejr – til sort(!). I vore dage er det ellers kutyme at spille på gevinst med de hvide og remis med sort, men de første otte partier endte med seks sorte gevinster og to remiser! Først i det niende og sidste sudden death-parti lykkedes det Pragg at vinde et hvidt parti og dermed den tætte match.

Nyd sorts flotte score 🙂

Præmien er nu en semifinaleplads mod ex-VM-udfordrer Fabiano Caruana. I den anden mødes Carlsen og overraskelsen Abasov. Fredag er hviledag, så vi må vente til lørdag kl. 13.