Comeback Kjeldsen sikrede sejren

IM Jens Kjeldsen (2391), der ikke har været en del af 1. holdet i mange år, gjorde comeback i sæsonåbningen mod Brønshøj. Danmarks 10 bedste hold krydsede klinger på Morten Børup Skolen, hvor Skanderborg i samarbejde med DSU afviklede 1. runde af skakligaen.

Jens Kjeldsen spillede med hvis et solidt parti mod Jeppe Hald Falkesgaard (2161), som endte i et slutspil, som var teoretisk remis og med stillingen 4-2 til Skanderborg valgte Jens fornuftigt at stoppe spillet og tage den halve og dermed sikrede sejren over Brønshøj.

Forinden havde GM Mads Andersen (2602) med hvid vundet et flot parti mod Aref Vasli (2392).
Mads kom bedst fra start og fik hurtig en ganske god stilling. Herefter så Mads sig aldrig tilbage og sikrede sig sikkert gevinsten..

IM Jakob Pajeken (2416), der endnu en gang havde sort, mødte IM Jakob Aabling-Thomsen (2346). Efter et lige parti, fik Jakob langsomt en bedre og bedre stilling, som endte med endnu en gevinst til Skanderborg. Jakob har nu vundet 4 partier og spillet en enkelt remis i hans første 5 partier for Skanderborg.

IM Klaus Berg (2380) mødte med sorte brikker hans gamle klubkammerat fra Kiel FM Ralph Junge (2253) og partiet endte med en remis.

FM Mads Boe (2295), der havde de hvide brikker, nappede også en remis mod GM Carsten Høi (2307), hvor Mads hang i et parti, hvor han var en anelse dårligere i det meste af partiet.

IM Nicolai V. Pedersen (2306) mødte vanen IM Kim Pilgaard (2358). De har mødt hinanden mange gange i Skakligaen og Nicolai har klaret lidt bedre. Denne gang endte det remis.

FM Nicolai Brondt (2244) navigerede sikkert i havn mod og sikrede en remis mod FM Nikolaj Palm (2248) i et parti, hvor ingen af parterne fik gode stillinger.

Sidste mand færdig var GM Jonas Bjerre (2637), der på topbrættet møde GM Tiger Hillarp-Persson (2497). Jonas kæmpede for at få overtaget i partiet og langt inde i partiet lykkedes det Jonas at få en lidt bedre stilling. Partiet endte i et slutspil med to officerer til hver og enkelt bonde mere til Jonas. Tiger var tæt på at holde remis, men lavede en fejl til sidst, som tippede partiet over til Jonas, som kynisk sikrede sig sejren.

Kampen endte 5½-2½ til Skanderborg. 3 gevinster og 5 remiser må siges at være godkendt i en match, hvor den forventede score var 4,70 – 3,30 i Skanderborgs favør.

I anden runde søndag er modstanderen BMS fra Ballerup.

Skanderborg – Brønshøj 5½-2½

GM Jonas Bjerre – GM Tiger Hilarp-Persson 1-0