Skanderborg II – Fredericia II: 3-5

Ex-formand Allan sprang med kort varsel ind i bunden af holdet. Foto: CQJ.

Holdleder Colin Watsonhar leveret følgende referat af søndagens kamp mellem vores andethold og gæsterne fra Fredericia 2 – dog tilført enkelte qvist’ske detaljer undervejs:

“Holdet har haft mange afbud i år og kampen mod topholdet Fredericia var ingen undtagelser. Heldigvis har vi mange, som vil træde til og prøve lykken, og det er jeg som hold leder glad for.

Bjarne B. R. var igen kampleder og “kok”. Han er helt uundværlig til klubbens kampe. Tak!

Uret gik i gang klokken 12, mens resten af Danmark ventede på regentskiftet. Den slags kan en skakspiller ikke tage sig af, for vi har jo både konge og dronning fra starten af partiet.

Første mand i analyserummet var topbrættet. Nicolai L var desværre syg, men vi har jo andre Nicolai’er i klubben, og Hr, Brondt mødt den rutinerede Carsten Bank Friis (tidligere flerdobbelt fynsmester). Et roligt parti, som aldrig kom over remisgrænsen: ½-½.

Næste færdige mand var Colin, som også tog en halv. Colins modstander spillede åbenbart samme variant selv, men vor mand vandt en god bonde. Stillingen var dog kompleks, og begge brugte alt for meget tid, så til sidst fes det ud i en deling til 1-1.

Kai tabte derefter til en velspillende Ramus på bræt 3. Kai kom som sort ud i en lidt for passiv stilling, og pludselig faldt det hele sammen. Den slags sker ofte i trykkede stillinger, så nu stod det 1-2.

Claus fik vores tredje remis i hus. Han stod fint efter åbningen, men sort holdt fint balancen og havde overskud til at lukke stillingen og bytte de fleste brikker af. Endnu en halv til 1½-2½.

Morten havde et spændende parti mod ung Frederik. Begge havde en fribonde og det var svær at se, hvem vil nå baglinjen først. De endte med masser af afbytninger og en totalt lige remisstilling: 2-3.

Allan på bræt 8 spillede et godt parti mod sin stærke modstander. Stillingen var meget lige, men et lille, passivt løbertræk gav hvid chancen, og Allan kunne ikke forsvar sig. Øv: 2-4.

Robs parti var ret vildt. I midtspillet stod han lidt bedre, men et par passiv træk gav Mikkel angrebschancer på konge fløjen. Mikkel brugt meget tid, og i en fordelagtig stilling lavede han et par forkerte træk, så vores mand kunne holde remis: 2½-4½.

Sidste mand var Tavs, som også havde en spændende stilling. Lige før tidkontrollen kalkulerede Tavs skarpt og korrekt og vandt en løber for en bonde. Sort havde dog stadig nogle chancer. Måske slappede Tavs lidt af efter presset. Der kom i hvert fald et par småfejl, og vor mand var nødt til at aflevere løberen tilbage igen.

Et godkendt resultat på  3-5 trods alt. Vi har to kampe tilbage og mangler dér at møde to af de andre bundhold. Så får vi en mere lige kamp.”

Resultatet af søndagens “kroningskamp”. Klik på billedet for at få en læsbar størrelse.

Naturligvis var kanonfotografen også tilstede (på 6. bræt!), så ‘I stedet I får lige nogle billeder fra kampen. Alle fotos af CQJ, og klik på det enkelte foto for bedre opløsning.