Guld til Skanderborg Skakklub

Øverst fra venstre: Allan Erik Schmidt Andersen (holdleder), Nicolai V. Pedersen, Mads Andersen og Jonas Bjerre,
Nederst fra venstre: Filip Boe, Mads Boe, Nicolai Brondt og Jakob Pajeken.
Fotograf: Claus Qvist Jessen

Med en sikker sejr på 7-1 over Frem Odense sikrede Skanderborg Skakklub søndag sig DM for hold for 4. gang. Dagen forinden var første matchbold misset med 4-4 mod Køge. Hillerød besejrede Aarhus/Skolerne i en meget tæt kamp med 5-3 og forspringet skrumpede til 2 matchpoint.
Med godt selskab fra Kai Munk og Claus Qvist Jessen havde vi en hyggelig aften med god mad på Rib House, hvor kampen mod Køge blev gennemgået. Alle enige om, at anden matchbold skulle udnyttes i søndagens kamp mod Frem Odense.
4-4 ville være nok til at sikre sig titlen som danske mestre, men på den anden side var alle enige om at sigte lidt højre og slutte sæsonen med en sejr.
Med den aftale i hus blev resten af aftenen brugt på forberedelse, se TV mv.

Det var et tændt hold, der søndag morgen var klar til kamp. Alle var nede til morgenmad inden kl. 9.00 og 10 minutter for kampstart ankom vi til spillestedet.

GM Frederik Svane var knivskarp mod IM Mads Hansen, der tidligere har været med til at vinde DM for hold 2 gange med Skanderborg. Og efter 12 træk stod Frederik til gevinst og Mads Hansen opgav efter 20 træk med udsigten til mat i 3 træk. 1-0 til Skanderborg.
Frederiks hurtige gevinst gav var den perfekte start og ro til resten af holdet.

GM Jonas Bjerre havde sort på topbrættet mod GM Allan Stig Rasmussen. Det blev ret hurtigt kompliceret, da Allan vekslede en dronning til 3 officerer ret tidligt i partiet. En lille unøjagtighed gav Jonas en fordel, som blev mindre, efter Jonas lavede en lille fejl. I træk 20 lavede Allan en stor fejl, som gav Jonas en klar fordel, som Jonas udnyttede iskoldt og Allan opgave kort efter 2-0 til Skanderborg. Jonas endte med 7½ af 9 og en ratingpræstation på 2761. Det var første gang at Jonas spillede alle 9 holdkampe og han mødte 7 GMer, 1 IMer og 1 FMer.

IM Nicolai V Pedersen, der havde hvid, mødte Simon Pil Wilbrandt. Efter lige spil fik Simon en meget god stilling og Nicolai balancerede på kanten af tab. En stor fejl fra Simon vendte det hele på hovedet og Nicolai spillede herefter meget stærkt og bragte Skanderborg på 3-0.

GM Mads Andersen mødte FM Kristoffer Dyrgaard. Det blev et parti, hvor ingen af de to spillere formåede at få en afgørende fordel og efter 37 træk blev spillerne enige om remis 3½-½ og ½ point mere så ville DM titlen være i hus.

IM Jakob Pajeken, der hele weekenden følte sig sløj og ikke på toppen, fik en lille fordel mod Alexander Le Besq. Alexander fik udlignet og da Jakob lidt efter lavede en fejl, spillede Alexander forkert og udnyttede ikke Jakobs fejl. Partiet endte remis efter evig skak. 4-1 og den fjerde DM-titel var en kendsgerning.
Herefter fulgte to gevinster til FM Mads Boe og FM Nicolai Brondt, der begge vekslede gode stillinger til 2 pinde og 6-1 til Skanderborg.

Sidste mand var IM Filip Boe, der for anden dag i træk. Filips modstander var Torben Østergreen Johansen og for anden dag i træk fik Filip ret hurtigt byttet en masse brikker af og en helt lige stilling med 1 tårn og 5 bønder til hver samt 1 løber til Filip og en springer til Torben.
I modsætning til lørdagens parti mod IM Bjørn Ahlander spillede Filip videre. Det blev et langt parti, hvor Torben til sidst lavede en fejl. Tårne, springer og løber blev byttet af og efterlod herefter en bondeslutspil, med klar fordel til Filip. Torben opgav kort tid efter. 7-1 til Skanderborg og DM til Skanderborg.
Det blev det perfekte udbytte af den afsluttende dobbeltrunde.

Stor ros til Hillerød for et velarrangeret arrangement med gode spilleforhold, livedækning og fin kantine.

Hillerød endte på en klar andenplads og Nordkalotten kom fra baghjul og snuppede for andet år i træk bronzemedaljer efter to sejre over SK 1968 og BMS.
Frem og SK 1968 rykker ned og bliver erstattet af ØBRO og Nordre.