Historiske perler 1: Botvinnik-Tal, 1960, 6. parti

Er du blevet træt af det kedelige vejr og ligefrem deprimeret over klubbens sommerlukning? I så fald er du sikkert ikke alene, men det er der naturligvis råd for. Der findes nemlig en masse guld at hente på YouTube – inkl. masser af instruktive partigennemgange.

En af de mest instruktive stormestre må være den syrisk-amerikanske Yasser Seirawan. Ham husker jeg selv så glimrende, da han i 1979 som nykåret junior-VM bankede mig i en simultan i Politikens Sikker Hansen-sal. Siden kom han helt op i verdenseliten, men stod på sin peak noget i skyggen af en vis Garry Kasparov. Seirawan er stadig en superspiller, men det, der gør ham mest interessant i vore dage, er hans evner som kommentator. Tjek ham.

En af de partier, han har gennemgået, er fra en af de mest spændende VM-matcher nogensinde: Botvinnik-Tal i 1960. Her clashede to ekstremt forskellige tilgange til både skak og livet. Den rigide og systematiske verdensmester og hans ustyrligt, sprudlende vulkan af en udfordrer, Troldmanden fra Riga.

Det mest fascinerende (og berømte) parti fra den match er klart det sjette. Tal havde overrasket The Patriarch med at vinde første parti, hvorpå fulgte fire remiser. Og så det sjette, som Seirawan holder en mindre forelæsning om i St. Louis Chess Club. God underholdning til folket, men døm selv:

Botvinnik-Tal 6 – 1960 (Seirawan)

Har du lyst til et andet “take” på samme parti, så tjek også Agadmator, en stærk, østeuropæisk(?) mester med mange instruktive kommentarer og varianter:

Botvinnik-Tal 6 (Agadmator – “Storm of the Century”)

Partiet på ChessGames.Com.

Det parti må virkelig have gjort ondt på verdensmesteren. Botvinnik troede sikkert, at han var i kontrol, men Tal demonstrerede så flot, at det var han slet ikke. Hvis man tilbage i 1960 kårede årets parti, var dette en sikker vinder.

Tal nåede desværre kun at holde sit VM i ét år. Allerede i 61 tabte han klart til Botvinnik i returmatchen, noget hele datidens skakverden begræd, men helt overraskende var det ikke. Fx Bronstein mente, at Bottes klassike stil i sidste ende ville være Tals intuitive stil overlegen.

Til gengæld har Tal vundet floder af poularitetsafstemmninger på nettet – sammen med Fischer, Kasparov, og Carlsen. Det er de spektakulære spillere, der scorer likes dér.